Vše začalo, když Tomášova matka Markéta Elsnerová zažádala o synovo přeložení do jiné třídy. Nevyhovovala jí výuka učitelky Hany Konečné. „Tomáš by měl mít podle pedagogicko-psychologické poradny, kam chodí pravidelně na kontroly, ve škole úlevy. Třeba víc času na písemky, předtištěné diktáty, zkrácené práce. Učitelka Konečná to nerespektovala. Nevěnovala mu dostatek času. Nemohl mít u sebe ani odpovídající pomůcky, například vytištěná vyjmenovaná slova," uvedla Elsnerová.

Ředitel pohořelické základní školy Stanislav Polák s přeřazením Tomáše nesouhlasil, i když je umožnil. Elsnerové však kvůli tomu doporučil, aby syna odhlásila ze školy. „To jsem později raději udělala, škola na mě hodně tlačila," potvrdila žákova matka.

Jak zjistila Česká školní inspekce, ředitel neměl podle zákona právo nabízet Elsnerové pro jejího syna odhlášku ze školy. „Žák plní povinnou školní docházku v základní škole zřízené obcí, v níž má místo trvalého pobytu. Pokud zákonný zástupce nezvolí jinou než spádovou školu. Ředitel nabízel stěžovatelce, i když o to nežádala, formulář Odhlášení ze školy, který nemá oporu ve školské legislativě. Stížnost je v tomto bodě důvodná," uvádí Česká školní inspekce v dokumentech, které má Deník Rovnost k dispozici.

Protože škola patří městu, neminul ředitele trest, ale ve škole dál učí. „Ředitel školy se takto zachovat neměl, je to pochybení, které se finančně promítlo v jeho ohodnocení. Ve škole však může působit dál. Není to natolik závažná chyba, aby kvůli ní musel skončit ve funkci ředitele," nastínil starosta Pohořelic Josef Svoboda.

Ředitel i Tomášova bývalá učitelka vinu odmítají. „Jsem přesvědčený, že škola jednala v souladu se školským zákonem. Z mého pohledu jsme paní Elsnerové vždycky vycházeli vstříc. Víc se nechci k tomuto případu vyjadřovat," podotkl ředitel Polák.

Kauza se teď dostala až na stůl ombudsmanky. „Budeme šetřit postup České školní inspekce. Zatím je případ ve fázi podnětu, naše právnička dává dohromady všechny dostupné materiály," uvedla mluvčí veřejné ochránkyně práv Iva Hrazdílková.

Teď chodí Tomáš do základní školy ve Vlasaticích na Brněnsku a jeho poruchy se začínají zlepšovat. Přestup na jinou školu je v podobných případech nejlepší řešení i podle rodinné terapeutky Marie Plevové. „Dlouhodobé konflikty dětem neprospívají, odchod ze školy je pro dítě lepší než hádky s učiteli," uzavřela Plevová.

Podle ní se teď mohou podobné případy stávat častěji, protože si rodiče dětí s poruchami učení přejí, aby je školy začleňovaly do běžných třídních kolektivů. „Třídy jsou totiž přeplněné kvůli babyboomu. Učitelky nedokážou pro děti s poruchami učení ve třídě, kde je pětadvacet dětí, vytvořit odpovídající prostředí. A pokud dokážou, můžou tím zpomalovat ostatní děti," řekla terapeutka.

V Pohořelicích je v jedné třídě průměrně dvaadvacet až pětadvacet žáků. Ve Vlasaticích polovina tohoto počtu.