Peníze půjdou například na nákup učebních pomůcek, ale hlavně na dva kvalifikované pedagogy. Ti se zaměří na problémové děti. „Z každého ročníku se vyberou dva školáci, u nichž hrozí neúspěch. Program jim pomůže, aby se to nestalo," popsal princip projektu náměstek brněnského primátora Oliver Pospíšil.

Na jedné škole tak pomoc najde asi osmnáct nejpotřebnějších žáků. „Dohromady to bude v Brně přes tisíc školáku," informovala náměstkyně primátora pro školství Jana Bohuňovská.

Mentoři pomůžou celé třídě, nejen problémovým dětem. Tvrdí to ředitel brněnské Základní školy Kotlářská Libor Zřídkaveselý. „Budou se věnovat všem dětem ve třídě v podstatě jako asistenti," vysvětlil. Na jeho škole zavedli podobný projekt už dříve. Dva další učitele k ruce si podle ředitele všichni chválili. „Bylo to skvělé. Měli jsme dva lidi, kteří se mohli dětem věnovat právě v těch třídách, kde bylo potřeba," řekl Zřídkaveselý.

Obavy, že projekt vyčlení děti s učebními poruchami z kolektivu, všichni odmítají. „Rozhodně z toho nemám strach. Asistenti jim pomůžou přímo ve výuce nebo pak třeba s úkoly. Že by se jim kvůli tomu ostatní smáli, to se nestane," uvedla Bohuňovská.

Nemyslí si to ani Zřídkaveselý. „Děti se tím moc nezabývají. Do pedagogicko-psychologické poradny jich totiž chodí docela hodně. Učební poruchu má třeba jen na prvním stupni alespoň sto dětí. Není to tedy nic výjimečného," konstatoval Zřídkaveselý.

Děti podle něj navíc nejspíš ani nebudou vědět, kvůli komu mentor ve třídě funguje. „Bude se věnovat všem. A nikde snad nemusíme uvádět, kvůli komu konkrétně mezi žáky je," dodal ředitel.

Na poslední chvíli

Město chce projektem vyčerpat evropské peníze, na které má ještě nárok. Na ministerstvo proto podává žádost na poslední chvíli. „Dokumentaci musíme odevzdat v pátek," dodala včera Bohuňovská. Připustila také, že zatím není jasné třeba to, kdo a podle jakých kritérií vybere, kteří dva žáci z ročníku jsou problémoví.

„Předpokládám, že si to každá škola vyřeší zvlášť," uvedl Pospíšil. Výsledkem projektu má být kromě pomoci dětem také koncepce, jak se o potřebné žáky mají školy starat dál.

Mnoha rodičům se nápad líbí. „Mít ve třídě dva učitele navíc, není na škodu. Může to pomoci všem," řekla například Brňanka Jiřina Nováková. Projekt má začít v dubnu a trvat do konce příštího školního roku. To, jestli žádost uspěla, se radní dozvědí do tří měsíců.

JIŘÍ HANÁK