Silničáři nedávno vypsali soutěž na zhotovitele stavby. Zájemci mohou podávat nabídky do konce října. Práce mají začít v první polovině příštího roku. Předpokládaná délka stavby je tři roky. „V každé fázi výstavby počítáme se zachováním provozu v režimu dvou pruhů v obou směrech,“ přiblížila Trubelíková. Předpokládané náklady jsou 1,3 miliardy korun bez daně.

I přes dočasné omezení provozu považuje například Tomáš Helešic rozšíření D1 u Brna z dlouhodobého hlediska jako přínosné. „Pravý pruh na D2 v místě, kde se sjíždí na D1 na Prahu a Ostravu, bývá často zacpaný. Provoz je tam enormní,“ nastínil tamní situaci.

Brněnským strážníkům se podařilo dopadnout nebezpečně jedoucího řidiče, který navzdory hustému provozu přejížděl do protisměru a řítil se po městě dálniční rychlostí.
Policejní honička v Brně: šílenou jízdu v hustém provozu zastavila nehoda

Kolony pomalu jedoucích aut se tvoří u Brna právě z důvodu velkého zatížení. Stačí k nim lehčí kolize. „V tomto úseku dálnice D1 policisté za minulý rok vyšetřovali řádově desítky dopravních nehod,“ podotkl před časem vedoucí dálničního oddělení Chrlice Marek Kalousek. V případě delšího omezení provozu jsou lidé vystavení riziku nedostatku tekutin, léků a hrozí rovněž zdravotní potíže.

Zdržení v kolonách před domovem

Rozšíření na šestipruh bude úleva pro řidiče osobních aut i náklaďáků. „Tento úsek patří k nejvytíženějším, téměř každý den se tam tvoří kolony. O prázdninách bývá situace ještě horší, protože tímto místem projíždějí řidiči mířící na dovolenou do jižních států," řekl koordinátor dopravy Moss logistics Lukáš Hykl.

Úsek D1 u Brna mezi sjezdem na D2 a silnici 52 je první, který čeká rozšíření ze čtyř na šest pruhů.Úsek D1 u Brna mezi sjezdem na D2 a silnici 52 je první, který čeká rozšíření ze čtyř na šest pruhů.Zdroj: Deník/Markéta EvjákováPodle něj se stává už pravidlem, že zejména při návratu řidičů na základnu firmy do Hustopečí je ve zmíněném úseku dálnice D1 na konci týdne složitá dopravní situace. „Z psychologického hlediska je zdržení pár kilometrů před domovem horší, než když je řidič na počátku své cesty. Navíc se zde poměrně často stávají dopravní nehody, protože na pár kilometrech je několik sjezdů, kde auta zpomalují a sjíždějí, což je náročné na pozornost. Rozšíření jistě plynulosti dopravy pomůže," pokračoval Hykl.

Po novém cyklopruhu v brněnské Lidické ulici se Brňané prohání po dlouhých deseti letech.
Nový cyklopruh v Lidické v Brně: po deseti letech a nesouhlasu policie

Pokud hrozí řidičům Moss logistics na dálnici čekání v řádu hodin, snaží se většinou hledat náhradní cestu. „Pokud se tvoří kolona způsobená pouze provozem a zdržení je menší desítky minut, pak se to nevyplatí," uvedl Hykl.

Za nutnou považuje úpravu problematického místa brněnská primátorka Markéta Vaňková. „Stavba se neobejde bez komplikací. Například na velkém městském okruhu Žabovřeská jsme si ale ověřili, že je Ředitelství silnic a dálnic schopno ve spolupráci se zhotoviteli postup zorganizovat tak, aby byl negativní dopad co nejmenší,“ zmínila nedávno.

Šestipruh postupně vznikne na D1 mezi mimoúrovňovými křižovatkami Kývalka na Brněnsku a Holubice na Vyškovsku. Ředitelství silnic a dálnic stavbu rozdělilo na sedm úseků. Konkrétní termíny státní silničáři ještě upřesní.