Jeho konečná podoba se začíná rýsovat a Jihomoravský kraj začal jednat o odkoupení potřebných pozemků.
„Spolu se starostou Šlapanic mne krajský úřad pověřil jednáním s vlastníky pozemků. Obeslal jsem je všechny dopisem a teď se s nimi osobně setkávám a vyjednávám,“ uvedl starosta městské části Slatina Jiří Navrátil.

Reakce jsou podle něho většinou vstřícné. „Přibližně polovina lidí je ochotná pozemky prodat za podmínky, že kraj jej vykoupí celý, ne jen jeho část. Další čtvrtina mi pak říká, že prodá, ale chce vyšší cenu než nabízených 1100 korun za metr čtvereční. Zbytek majitelů pak zatím nic prodat nechce,“ uvedl Navrátil. Dodal, že s nespokojenci bude dál vyjednávat.

Zatímco slatinský starosta přesvědčuje o prodeji asi patnáct místních obyvatel a firem, na jeho kolegu ze Šlapanic Jaroslava Klašku zbylo dalších třicet vlastníků z jeho města a sousedního Podolí. Jejich vstřícnost ještě nechce hodnotit. „Zatím mohu jen říct, že určitě nemůžeme vyhovět těm, kteří chtějí od obchvatu vlastní dopravní přípojky ke svým pozemkům. U obchvatu, jenž má sloužit jako koridor, to není možné,“ uvedl Klaška.

Problémová doprava

Současně upozornil, že z nového obchvatu Slatiny nebudou mít užitek jen Brňané, ale právě také Šlapaničtí. „Uleví se dopravě a řidičům z celého Šlapanicka. Dnes stávají kolony od slatinské křižovatky u kostela až k mostu přes dálnici. Auta v nich čekají klidně pět až deset minut,“ upozornil Klaška.

Potvrdil to i jeden z řidičů Petr Procházka. „Jezdívám pravidelně do Brna ze Šlapanic. Občas musím kvůli zácpám brzdit už skoro kilometr před Slatinou. V kolonách pak popojíždím deset, nebo dokonce i patnáct minut,“ povzdychl si Procházka.

Problémy mají i trolejbusy brněnského dopravního podniku. „Na křižovatce Šlapanické a Krejčího ulice se především ráno občas tvoří kolony, v nichž se spoje linky 31 zdržují až osm minut,“ konstatovala mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.

Auta z obcí na jih od Brna však dělají problémy i přímo ve Slatině. „Například ulice Tuřanka nestačí pojmout veškerou dopravu, která přes ni proudí. Obchvat mimo zastavěnou oblast je tak pro nás samozřejmě potřebný,“ řekl mluvčí brněnské policie a šéf slatinské komise dopravy Pavel Šváb.

Dotace z EU

Trasa obchvatu povede podle plánu od rozšířeného kruhového objezdu v Hviezdoslavově ulici obloukem kolem Slatiny do místa, kde se další okružní křižovatkou napojí na Šlapanickou. Auta ze Šlapanicka přivede přímo na dálnici. Délku silnice vypočítali odborníci na jedenáct set metrů.

Stavba přijde včetně vykoupení pozemků na přibližně 110 milionů korun a Jihomoravský kraj na ni počítá s dotací z evropských fondů. Pokud se podaří hladce vykoupit pozemky pod novou silnicí, mohou podle vedoucího krajského odboru dopravy Rostislava Snovického práce na obchvatu začít už v příštím roce. „Dopady ekonomické krize bohužel brání v tuto dobu jednoznačně oznámit termín zahájení a uskutečnění. Pokud budou peníze, nepřesáhne délka stavby nijak významně rok,“ uvedl Snovický.