Předchozí
1 z 6
Další

Podle ministra dopravy Martina Kupky z ODS jsou nyní před finále dokumentace pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí. „Ještě letos bychom ji chtěli předat ministerstvu životního prostředí," zmínil Kupka.

Problematický je především přechod přes novomlýnské nádrže, kde se posuzují dvě varianty přechodu. Rozšířená hráz, případně estakáda. „Jednáme i o tom, jakým způsobem by se sanovala přehrada, aby tam vzniklo adekvátní množství retenčního prostoru a nesáhli jsme tam na zájmy ochrany přírody a krajiny," řekl Kupka.

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).Zdroj: ČTK

Zbyněk Stanjura

Tehdejší ministr dopravy za ODS Zbyněk Stanjura v dubnu 2013 sdělil, že dostavba silnice R52 (nyní dálnice D52) od Pohořelic po státní hranici s Rakouskem nezačne dříve než v roce 2019. „Lidé, kteří se tím zabývají, říkají, že schvalování zásad územního rozvoje bude kraji trvat ještě tak tři roky. Stavět se podle mě dá začít další tři roky poté," odhadl tehdy Stanjura.

Přestože Jihomoravský kraj začlenil trasu D52 do zásad územního rozvoje v roce 2016, ukázal se odhadovaný termín Stanjury nakonec jako nereálný.

Vizualizace plánovaného mostu přes silnici R52.
Dostavba silnice R52? Nejdřív za šest let

Ministr dopravy Zdeněk Žák.Zdroj: ČTK/Kateřina Šulová

Zdeněk Žák

Předchůdce Zbyněk Stanjura mluvil o začátku fyzických prací celé R52 (nyní D52) v roce 2019, nestraník Zdeněk Žák chtěl, aby obchvat Mikulova vznikl o několik let dříve. „Rok 2019 je pro mě příliš vzdálený. Existuje jediná věc, kterou jsem ochoten považovat za možné zdržení. A to je vliv na životní prostředí," reagoval v září 2013 tehdejší ministr dopravy na dotaz Břeclavského deníku.

V té době se ukázalo, že dostavba R52 jako celek není možná. „Dobrou zprávou je, že se někde začne a že to bude zrovna v místě, kde stavba přinese největší užitek. Pomůže obyvatelům Mikulova i projíždějícím řidičům," mínil v roce 2013 Žák. Stavba obchvatu Mikulova nazačala ani o několik let později, než Žák předpovídal.

Ministr dopravy Zdeněk Žák.
Ministr dopravy Žák: Silnice R52 začne obchvatem Mikulova

Ministr dopravy Antonín PrachařZdroj: Deník/Martin Divíšek

Antonín Prachař

Jako klíčový úkol označil stavbu R52 (nyní D52) po svém nástupu do funkce ministra dopravy Antonín Prachař z ANO. „Kvalitní dopravní spojení Rakouska s Českou republikou by mělo být samozřejmostí a pomůže k napojení české infrastruktury na evropskou dálniční síť," uvedl Prachař v dubnu 2014.

Na podzim stejného roku sdělil, že nejbližším úkolem je postavit obchvat Mikulova alespoň ve variantě dvoupruhu, což by spojení s Rakouskem výrazně usnadnilo a ulevilo centru historického Mikulova. „Příprava celého úseku mezi Pohořelicemi a rakouskou hranicí ale nijak nevylučuje to, že tato komunikace bude trvale dobudovaná jako čtyřproudá," uvedl ministr. Obchvat Mikulova měl být hotový do roku 2018, nebyl.

Ministr dopravy Antonín Prachař
Ministr Prachař: Dálnice na Vídeň bude, ale až později. Prioritu má obchvat

Dan Ťok.Zdroj: Deník/Alexandr Vanžura

Dan Ťok

V září 2018 získalo Ředitelství silnic a dálnic územní rozhodnutí pro obchvat Mikulova, který je součástí plánované dálnice D52 od Pohořelic po státní hranici s Rakouskem. „Můžeme začít vykupovat pozemky a požádat o stavební povolení, abychom mohli začít v roce 2020 stavět,“ věřil tehdejší ministr za ANO Dan Ťok. Další úseky z Mikulova směrem do Brna měly navazovat v dalších letech.

Ještě v roce 2017 sliboval Ťok dolnorakouské hejtmance, že stavba začne už v roce 2019. Dělníci nekopli v úseku mezi Pohořelicemi a Rakouskem do země ani o několik let později.

Ilustrační foto
Dálnice do Vídně je blíž, ŘSD má územní rozhodnutí pro obchvat Mikulova

Rozhovor s novým ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem. 15.4.2019Zdroj: Deník/Klára Cvrčková

Karel Havlíček

Stejnou otázku, jakou měli obyvatelé i na jeho předchůdce, vyslovili na ministra dopravy za ANO Karla Havlíčka v únoru 2021 v jeho internetovém pořadu Na rovinu. A to kdy začne dostavba dálnice z Brna na Vídeň. „Nejbližší možný úsek je obchvat Mikulova. Tam už bylo územní rozhodnutí, teď bylo zase napadené. Je to nekonečná story. Podle mého názoru, když by to šlo hodně dobře, mohlo by to být na konci roku 2022. Když by to bylo pomalejší, tak ještě o pár měsíců později," odpovídal tehdy Havlíček.

Přestože jím předpokládané období už pominulo, obchvat Mikulova zůstává stejně jako další úseky D52 mezi Pohořelicemi a hranicemi s Rakouskem jen na papíře.

Ministr dopravy Martin Kupka.Ministr dopravy Martin Kupka.Zdroj: ČTK

Martin Kupka

Nynější ministr dopravy Martin Kupka chce mít do roku 2033 hotovou celou páteřní dálniční síť. Tam počítá i dálnici D52 z Brna k rakouským hranicím. Ta má být ale dokončená podle něj ještě dříve. „Pokud by se nám podařilo projít úspěšně celým procesem posuzování vlivu stavby na životní prostředí,rozběhneme práci na společné dokumentaci pro územní a stavební povolení a výhled výstavby by se v optimickém případě mohl dotknout let 2025 a 2026," nastínil Kupka.

Na dopravní infrastrukturu bude potřeba v období let 2023 až 2033 zajistit 2,8 bilionu korun. Jen pro představu: příjmy do státního rozpočtu jsou pro letošní rok plánované na necelé dva biliony korun.

V roce 2033 může Česko konečně mít hotovou páteřní dálniční síť včetně pražského okruhu. Ilustrační snímek
Do roku 2033 má být páteřní dálniční síť i pražský okruh. Experti kroutí hlavou