Menší počet aut v přeplněném centru města. Dlouho se zdálo, že je to jen utopie. Od středečního spuštění automatického zádržného systému je všechno zdá se jinak. Podle městských strážníků, kteří řidiče vjíždějící do centra kontrolovali, klesl počet řidičů bez výjimky.

„Hlídky kontrolovaly povolení k vjezdu u všech aut. Za celý den jsme nechytili nikoho, kdo by ho neměl platné. Všichni řidiči mezi jedenáctou a jednou hodinou, kdy jsou sloupky zasunuty kvůli zásobování, vjeli do centra oprávněně,“ uvedla mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančíková a dodala, že jim systém zjednodušil práci.

„Nemusíme být všude, stačí u průjezdných míst. Kontroly plánujeme i na další dny,“ vzkázala Kapitančíková.

Náměstek primátora Ladislav Macek ale její optimismus nesdílí. „Shodou okolností jsem kolem oběda viděl řidiče malé dodávky, jak vykládá dřevěná polena,“ říkal včera Macek.

A to podle něj není rychle se kazící potravina. „Od městské policie budu vyžadovat mnohem přísnější kontrolu, co auta převáží. Zneužívání povolenek se musí zamezit,“ prohlásil náměstek Macek.

Po jednom dni fungování navíc prý nelze dělat velké závěry. „Myslím si, že v pěší zóně bylo méně aut než obvykle, ale nechci to hodnotit předčasně. Teď je totiž doba, kdy bývá méně otevřených obchodů a to znamená i méně lidí v centru,“ řekl Macek.

Jak systém zábran funguje, popsal šéf komise dopravy Rady města Brna Josef Veselý. „Přestože v některých ulicích vyrostly mobilní zábrany, moc se toho nezmění. V nejužším centru platí stejný režim jako doposud. Vjezd do pěší zóny je povolený v době od pěti hodin odpoledne do deváté ráno. Sloupky jen zlepší vymahatelnost zákazu vjezdu,“ vysvětlil Veselý.

Výsuvné sloupky vždy v devět hodin začnou oranžově blikat a pomalu vyjedou nahoru. V pět odpoledne opět zajedou do země. „Od jedenácti do jedné navíc zábrany opět zmizí, aby mohla projet auta s čerstvými potravinami,“ dodal Veselý.

Bíločervené sloupky jsou v deseti ulicích, v Novobranské, Jánské, Sukově, Orlí, Běhounské, Solniční, Středové, Zámečnické, Starobrněnské a na Zelném trhu. Na dvou místech však stále nefungují. „Na Jánské a Běhounské dělníci dokončují napojení na dispečink policie, aby je mohli ovládat i policisté podle potřeby. Zbytek ovládá automat Brněnských komunikací,“ dodal Macek.
Oslovení lidé bydlící v centru zábrany vesměs vítají. „Je to dobře. Aut v centru už bylo příliš. Velmi často bylo až nebezpečné chodit po ulicích a kličkovat mezi parkujícími vozy. Pokud zmizí, nebudou mi vůbec chybět. Spíš naopak,“ vzkázala Karolína Schwartzová.

Někteří řidiči, kteří dříve zákaz vjezdu nerespektovali, nové zábrany nevidí rádi. „Zatarasit vjezd je blbost. Kolikrát jsem potřeboval v centru vyřídit něco důležitého, tak jsem tam jednoduše vjel,“ popsal častou praxi řidičů Karel. Své příjmení zveřejnit nechtěl. Nový systém jemu i podobným obcházení zákazu znemožní.