Trolejbus vyrobený v roce 2001 odkoupil brněnský dopravní podnik o deset let později. „Vznikla u nás potřeba nahrazovat letité vozy 14Tr v době, kdy se nedařilo nakupovat sólo dvanáctimetrové trolejbusy. Poslední nákup nových sólo vozů byl v roce 2002," zmínil vedoucí střediska dopravních prostředků trolejbusové dopravy Marian Čech.

Šmoulinka jezdívala především na přilehlých linkách 30, 36, 34, 32, 38 a 39. „Protože trolejbus v Jihlavě nesl celovozovou reklamu vyvedenou v modré barvě a vůz byl v dobrém stavu, bylo rozhodnuto, že využijeme modré barvy k reklamě na lodní dopravu a bez generální opravy jsme jej po adaptaci na brněnské provozní podmínky zařadili do provozu," řekl Čech.

Brněnská šalina. Ilustrační foto.
Netradiční hlášení v brněnské MHD. Poslechněte si, co v hantecu říká školákům

Generální opravou vůz prošel v září 2013. „Marketingové oddělení mělo o modré provedení stále zájem, ze Šmoulinky se už stihl stát pojem, a tak vůz nebyl na generální opravě uvedený do barevného schématu brněnského dopravního podniku, ale modrá barva byla obnovena," uvedl Čech.

Nyní Šmoulinka po deseti letech od velké opravy, dvaadvacet let od zahájení provozu a nájezdu 916 tisíc kilometrů došla do stádia, kdy nadešel čas k vyřazení z provozu. Dopravní podnik postupně nahrazuje staré kusy novými.

„Na internetových stránkách jsme tento vůz nabízeli k prodeji, i jihlavskému dopravnímu podniku, ale kupec se nenašel. Pro muzejní účely je už vybrán trolejbus 21Tr, který má svoje odpracováno pouze v Brně," poznamenal Čech.

Nyní pracovníci ze Šmoulinky odstrojují cenné díly a do dvou týdnů jej odvezou do šrotu.