Právě nastávající podzimní období je pro chodce na silnicích velmi rizikové. V roce 2019 se čtvrtina z celkového počtu úmrtí chodců v silničních provozu stala v říjnu a listopadu. Nejhorší čísla loni usmrcených chodců ze všech krajů přitom byla na jihu Moravy. V přepočtu na milion obyvatel jich zemřelo patnáct, těžce zraněných pak bylo dvaačtyřicet. „Negativní bilance následků nehod v Jihomoravském kraji může do jisté míry souviset se zjištěním, že 44,7 procenta řidičů a řidiček v tomto kraji před přechodem pro chodce nebrzdí a nedává přednost,“ upozornil vedoucí Besipu Tomáš Neřold.

Uzavírka silnice I/43 a objízdná trasa přes Černou Horu skončí už 31. října.
V neděli skončí uzavírka na I/43 i objízdná trasa přes Černou Horu

Usmrcení chodci na milion obyvatel v roce 2020:
Jihomoravský kraj: 15
Ústecký kraj: 12
Vysočina: 10
Královéhradecký kraj: 9
…Zlínský, Jihočeský, Karlovarský: 3

Těžce zranění chodci na milion obyvatel v roce 2020:
Ústecký, Jihočeský kraj: 47
Jihomoravský kraj: 42
Zlínský kraj: 38
Moravskoslezský kraj: 37
…Pardubický kraj: 13
zdroj: Besip

Ne vždy ovšem leží vina na straně řidiče auta. Z analýzy Centra dopravního výzkumu vyplývají důležité poznatky o chybách, kterých se dopouští chodci. „Se zvyšujícím se věkem chodce klesá četnost výskytu chyby v podobě vstoupení do silnice zpoza překážky bránící ve výhledu. Naopak se zvyšuje podíl nehod, kdy chodec nerespektoval silniční provoz,“ sdělil ředitel centra Jindřich Frič.

Například na Břeclavsku evidují dopravní policisté letos zatím jednu nehodu zaviněnou chodcem. „Loni jsme jich registrovali pět, předloni také,“ vyčíslil vedoucí břeclavského dopravního inspektorátu Jiří Mach.

Nabádá chodce, aby byli obezřetní a nosili reflexní prvky. „Je brzy tma, mlhy, snížená viditelnost. Někteří chodí po špatné straně silnice, mnohdy nepoužívají žádné reflexní prvky a bývají podnapilí,“ zmínil policista.

Další problém podle něj nastává v místech pro přecházení. „I když má chodec na přechodu přednost, nesmí být jeho vstup do silnice nenadálý, musí dát příležitost řidiči včas zabrzdit. Důležitý je oční kontakt,“ poznamenal Mach.

Noční hlídky Městské policie na Ústředním hřbitově v brně
Na hřbitov za soumraku: brněnští strážníci se připravují na Dušičky, podívejte

Pečlivě se na přechodu rozhlíží třeba Roman Figura z Břeclavi. I díky předchozí zkušenosti. „Dostal jsem se vinou vlastní nepozornosti do nebezpečné situace. Jako řidič vím, že chodci jsou často bohužel velmi nenápadní a snadno dojde k neštěstí,“ řekl.