Vlaky k nám nejezdí dost často, autobusy nenavazují na další spoje, trasy linek nepokryjí všechny zastávky. Cestující, kteří využívají služby integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, mají k jeho provozu stále dostatek připomínek. Některým z nich nyní organizátoři dopravy vyhoví. V neděli 14. června se totiž budou měnit jízdní řády v celé České republice a výjimkou nebude ani jižní Morava.

„Tentokráte vypracováváme jen dílčí změny podle připomínek cestujících a představitelů obcí. Změny nastanou například v Dubňanech. Tamní starosta si vyžádal zrušení nevytíženého všednodenního spoje linky 159 po čtvrté hodině odpoledne a naopak zavedení víkendového autobusu linky 663 i po osmé hodině večer. Na žádost obce také vytvoříme novou zastávku Rozcestí v Kloboukách u Brna,“ popsal nejvýznamnější změny vedoucí dopravního odboru koordinátora integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje společnosti Kordis Jiří Horský.

Na nové jízdní řády se musí připravit také cestující, kteří jezdí po jižní Moravě vlaky. „V Jihomoravském kraji se ale žádné radikální změny nekonají. Navíc myslím, že jsou většinou pozitivní. Poslední srpnový den se na trati Hrušovany nad Jevišovkou, Znojmo a Břeclav prohodí vlaky a například na trati z Brna do Veselí nad Moravou vzniknou nové spoje,“ vypočítala jen některé změny regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Z nových spojů mají radost hlavně starostové obcí, které o změny žádali. „Spojů do Veselí nad Moravou ubylo, takže pokud se nyní opět počet navýší, tak je to bude dobré i pro lidi z Moravského Písku a Bzence, kteří tuto linku využívají,“ podotkl starosta Moravského Písku Jan Tihlařík.

#nahled|https://g.denik.cz/50/ea/infografika_zmeny_v_doprave_brno_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/50/ea/infografika_zmeny_v_doprave_brno.jpg|Změny v dopravě v Jihomoravském kraji. #

Mnohem větší změny v krajské vlakové dopravě ale nastanou podle Horského až začátkem července. „Konkrétně od 3.července kvůli připravovaným výlukám na trati Brno – Břeclav. Tam plánujeme rekonstrukci. Kvůli ní musíme zajistit náhradní linky, což bude docela náročné. Na nich teď intenzivně pracujeme,“ doplnil Horský.

Změny v jízdních řádech se ale zatím vůbec nedotknou městské hromadné dopravy v Brně. Dopravní podnik totiž plánuje jako každý rok dílčí změny až o prázdninách. „Přes prázdniny totiž klesá poptávka po městské hromadné dopravě až o čtvrtinu. Proto vždy upravujeme intervaly našich vozidel. Vždy se jedná ale jen o minutové rozdíly,“ vysvětlila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Jihomoravané se také mohou těšit na levnější pohodlné cestování do Prahy a zpět. Od 14.června do 22. září totiž České dráhy připravily speciální akci k cestování pendolinem. „Cestující, který bude mít platnou jízdenku druhé třídy pro trasy Praha–Brno a Praha–Břeclav, bude mít možnost zíkat místenku na pendolino zadarmo,“ podotkla Šubová.

Přečtěte si také NÁZOR ROVNOSTI

Jiří Horský z dopravní společnosti Kordis říká:

V červenci budou změny větší

Současné úpravy jízdních řádů na jižní Moravě jsou podle vedoucího dopravního odboru společnosti Kordis Jiřího Horského menší. Na výraznější se společnost organizující dopravu v kraji chystá až v červenci.

Proč měníte některé jízdní řády už teď?
Protože čtrnáctého června je celostátní termín změn jízdních řádů. Tentokrát zavádíme jen dílčí změny podle připomínek cestujících a představitelů obcí.

Zakládají se změny na nějakém průzkumu?
Zpracováváme informace o vytížení spojů a podle těchto statistik pak také reagujeme.

Jak se změny dotknou lidí?
Dá se říct, že minimálně. Mnohem větší změny je čekají třetího července kvůli připravovaným výlukám na trati Brno–Břeclav.

Zaznamenali jste už nějaké ohlasy na plánované změny?
Nové jízdní řády vznikají podle přání a požadavků obcí. Většinou jsme je splnili, takže už nemají potřebu nějak reagovat. Je ale možné, že se po čtrnáctém červnu ozvou nějací nespokojenci.
Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová tvrdí:

Za úpravy jízdních řádů nemůžeme

Změny v jízdních řádech Českých drah jsou podřízené přáním měst, krajů či státu, říká mluvčí železniční společnosti Kateřina Šubová.

Proč jízdní řády měníte?
Jízdní řády upravujeme podle požadavků zadavatelů, kterými jsou města, kraje či stát. Každý rok to děláme dvakrát. Další změna je potom celoevropská, aby na sebe navazovaly mezinárodní spoje.

Na základě čeho chtějí zadavatelé změnu řádů? Dělají si nějaké průzkumy?
Pravděpodobně ano, ale to není záležitost Českých drah. My jen dostaneme požadavek a snažíme se, aby spoje navazovaly.

Současné změny jsou jen malé, že?
V Jihomoravském kraji opravdu radikální změny neděláme. Měníme jen drobnosti. Například na trati z Brna do Veselí nad Moravou vzniknou nové spoje.

Stěžují si lidé na nějaké novinky?
Zatím se o tom lidé teprve dovídají. Lidé si většinou vybíjejí zlost na Českých drahách, ale my změny v jízdních řádech moc ovlivnit nemůžeme.
Starosta Moravského Písku Jan Tihlařík říká:

Nové spoje jsou pro lidi určitě dobré

Do Moravského Písku na Hodonínsku pojede od neděle nový ranní spoj. Podle starosty Jana Tihlaříka to lidé ocení. Zároveň ale upozorňuje, že v poslední době se spojení obce s ostatními místy v regionu zhoršilo.

Jak důležitý je pro obyvatele Moravského Písku nový vlakový spoj?
Určitě je to velice pozitivní. Před časem ubyla spousta spojů na trase Bzenec–Moravský Písek. Lidé z toho samozřejmě nejsou nadšení. Pokud totiž dojedou do Bzence, tak přesedají na spoj Brno–Trenčanská Teplá, který jede i do Veselí nad Moravou. Je to pro nás důležitá trať a tím, že na ní ubylo osobních vlaků, je spojení celého regionu velice špatné.

Když dráhy naposledy změnily jízdní řády, požádali jste o nějaké úpravy?
Ano. Už v lednu.

Je dvoutisícový Moravský Písek důležitý dopravní uzel, který potřebuje více spojů?
Myslím, že ano. Je nutné, aby tady různé druhy dopravy dobře navazovaly. Moravský Písek je křižovatka, ze které se poté autobusy rozjíždí na všechny strany.

MICHAL KÁRNÝ A ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU