V Černovicích se chystají z bezpečnostních důvodů osvětlit park v Řehořově ulici. „Podle rodičů, kteří tam chodí s dětmi, je místo tmavé," uvedla černovická místostarostka Šárka Korkešová. Prostor parku by místní navíc rádi využili k pořádání společenských akcí. „Na jaře chceme začít se stavebním projektem, takže v květnu bychom už lampy mohli mít," dodala.

Technické sítě Brno vybudují pro město či jednotlivé městské části každoročně jeden až dva kilometry nového osvětlení. Ne všude, kde světla potřebují, dnes ale mohou plánovat výstavbu. V Komíně chybí lampy v ulici Palcary. „Není to tam bezpečné. Řidiči v noci nemusí vidět chodce," poznamenala komínská starostka Milada Blatná. Podle ní si ovšem městská část nemůže dovolit výstavbu osvětlení. „Je to pro nás příliš finančně náročné," dodala Blatná.

Podobně vidí situaci v Medlánkách, kde chybí lampy kolem rybníka, v Zámeckém parku nebo cestou od tramvajové linky číslo jedna na sídliště. „V těch místech se pohybuje řada chodců, jenže na další osvětlení nemáme. Navíc je k tomu potřeba mnoho povolení," řekl medlánecký starosta Michal Marek.

Podle Jiřiny Veselé, která zastupuje technické sítě, je mnohdy příprava delší než samotná stavba. „Zpracovat projekt a vyřídit uzemní povolení může trvat pět až osm měsíců podle toho, kolik sítí a jak jsou již v ulici uložené," přiblížila Veselá. Při stavbě osvětlení je nutné dodržet vzdálenost mezi lampami a vodou, plynem či kanalizací. Stožár včetně osvětlení stojí podle druhu od devíti do patnácti tisíc korun. Náklady zvyšují nezbytné práce, jako je kopání výkopů a pokládání elektrických kabelů.

technické sítěBrněnské technické sítě se starají o přibližně dvanáct set kilometrů osvětlených ulic a dalších míst jako jsou cyklostezky či parky. Na 409 místech ve městě se společnost stará o slavnostní osvětlení vybraných významných budov Brna.

Proto v Černovicích uvažovali o využití solárních lamp, které nepotřebují napájecí kabely. „Solární lampy jsou mobilní a můžeme je začít používat bez projektu," sdělila místostarostka Korkešová. Problémem zůstává ovšem vysoká pořizovací cena. Včetně instalace stojí podle ní lampa padesát až šedesát tisíc korun.

Místo budování nového pouličního osvětlení tak často musejí městské části investovat do osvětlování přechodů. Problémová je viditelnost chodců na přechodu přes ulici Branka v Komíně. „Jednáme o dodání bílých světel na současné sloupy technických sítí. Hotovo bychom měli mít do podzimu tohoto roku," uvedla starostka Blatná.

Osvětlené přechody u šesti základních škol chtějí postavit rovněž v Žabovřeskách. „Dokončili jsme také nasvětlení cyklostezky podél Svratky," popsal starosta městské části Pavel Tyralík.

Že jsou osvětlené přechody bezpečnější, potvrzuje dopravní odborník Pavel Čížek ze společnosti Besip. „Určitě je to přínosné. Pokud ovšem nějaké místo osvětlíme, okolí se může řidičům jevit ještě tmavší než dřív," podotknul Čížek. Osvětlení podle něj nesmí odvádět pozornost. Další způsob, jak upozornit řidiče na frekventovaný přechod, je využití barevných diod přímo na zebře. Tuto metodu zvolili v Kuřimi na Brněnsku.

Zatímco v okrajových městských částech osvětlení obyvatelům chybí, v centru je tomu naopak. Jak již dříve Deník informoval, někteří lidé si stěžují na přílišné nasvícení památek, které je v noci ruší.