Výhodné předplatní jízdenky a prevence. To jsou podle vedoucího tarifního odboru podniku Víta Prýgla hlavní důvody, proč neplatičů mezi mladými stále ubývá. „Lidé do osmnácti let tvořili před pěti lety čtrnáct procent černých pasažérů. Teď je jejich desetina z celku,“ sdělil Prýgl.

V kategorii mezi osmnácti a pětadvaceti lety je pokles ještě výraznější. Osmiprocentní. „Těchto neplatičů je nyní devětadvacet procent,“ podotkl.

I když se mění věková struktura černých pasažérů, jejich počet je stále přibližně stejný. „Loni jsme zkontrolovali 236 tisíc cestujících. Neplatičů mezi staršími je tolik proto, že jsou zvyklí jezdit načerno z dřívějška. Své návyky nemění,“ podotkla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Důvodů, proč lidé jezdí na- černo je mnoho. „Hromadnou dopravu využívám velmi málo. A když už někam jedu, kvůli drahým jízdenkám to risknu načerno. Zatím se mi to vyplácí, za poslední dva roky mě totiž nikdo nechytl,“ řekl například Brňan, který nechtěl zveřejnit své jméno.

Za černou jízdu hrozí sedmisetkorunová pokuta. Když ji člověk nezaplatí do pěti pracovních dnů, zvýší se na tisíc korun.