Ačkoliv si většina lidí myslí, že srážku většinou zaviní motorkáři, není to pravda. Potvrzuje to případ třiatřicetiletého muže, který se minulý
týden srazil s Audi Q7 na křižovatce Palackého a Dobrovského ulice v brněnském Králově Poli.
Řidič motorky skončil s těžkým poraněním v nemocnici. „Nehodu zřejmě způsobila čtyřicetiletá řidička osobního auta, která motorkáře přehlédla a
nedala mu přednost. Svůj díl viny na tom měla i špatně propustná skla auta, ze kterého nebylo moc vidět ven,“ popsal nehodu mluvčí brněnské
policie Pavel Šváb. Ženu teď policie stíhá za ublížení na zdraví z nedbalosti.
Viníky srážek aut s motorkami jsou podle dlouhodobých policejních statistik obě strany přibližně stejně. „I když letos zatím převažují motorkáři:
způsobili jich sedm, řidiči čtyři,“ dodal Šváb.
Motorkáři si uvědomují, že někdy jezdí nebezpečně. „Je to špatným odhadem rychlosti při nájezdu do zatáčky. Buď jedou moc rychle, nebo jsou málo
zkušení a bojí se stroj naklopit,“ uvedl jedenatřicetiletý Milan Černý z Brna. Dodal, že velkým viníkem nehod je i špatný stav silnic v kraji. A
to, že se díry vysypávají štěrkem, aniž by toto místo někdo označil.
S tím souhlasil i Luděk Drozd ze Suchohrdel u Miroslavi na Znojemsku. „Jižní Morava je pro motorkáře asi nejhorší kraj z celé republiky. Když
vyjedeme jinam, mají tam vždycky lepší silnice,“ upozornil Drozd.
Motorkáři, kteří se chtějí projet, proto často míří za hranice kraje. Nejvíce do kopců u Buchlovic na Uherskohradišťsku. „Mám silniční motorku,
takže si při jízdě užívám především zatáčky. Druhou oblíbenou trasu mám mezi Čejčí a Násedlovicemi na Hodonínsku,“ řekl například Tomáš Ryba.
Hodně motorkářů ale mohou řidiči potkat i na silnici mezi Pohořelicemi a Mikulovem na Břeclavsku.
Někteří ale svou oblíbenou trasu prozradit nechtějí. „Pokud ji řeknu, za chvíli se tam objeví policejní hlídky. Také každá parta má svoje oblíbená
místa,“ okomentoval situaci motorkář a prodejce motocyklů z Vranovské Vsi na Znojemsku Čeněk Herold.
Obecně mají jezdci nejraději silnice první třídy. „Dálnicím se většinou vyhýbají, protože je na nich hodně děr,“ popsal zkušenosti policejní
mluvčí Šváb.
Větší pozor si na oblíbených trasách ale řidiči aut dávat nemusejí. Alespoň podle motorkáře Černého. „Stačí, když pojedou předvídatelně ve svém
pruhu a budou správné používat zrcátka a blinkry, což by ostatně mělo být samozřejmostí,“ upozornil Černý.
Řidiči v autě se motorkářů přesto často bojí. „Nemám ani tak strach o sebe, jako o to, že si ublíží oni. Proto je vždy raději pouštím všude před
sebe. Když mě jeden z nich náhodou přehlédne, může se snáze zabít,“ prohlásil řidič Patrik Ardely z Vyškovska.
Dodal, že je ale určitě dost motorkářů, kteří jezdí rozumně. „Musejí být hlavně rozumní. Stroj sám rychle nejede, plynem otáčí ruka,“ dodal
Ardely.
Podle vedoucího brněnského tuningového auto klubu Ghost Drivers Milana Ziky jezdí nebezpečně hlavně mladí, kteří nerespektují okolí. „Nevadí to,
dokud nikoho svou jízdou neohrožují,“ řekl Zika.
Majitel brněnské autoškoly Pavel Venclovský o jízdě na dvou silných kolech říká:
Nebezpečí vyváží pocit svobody
Brno - Poprvé se na motorce svezl před čtyřiatřiceti lety. V autě závodil ve slalomu. Teď má Pavel Venclovský vlastní autoškolu. Jeho vášní jsou
ale motorky. „Motorka je o pocitu, auto o nutnosti,“ říká Venclovský.
Je jízda na motorce nebezpečnější, než v autě?
Samozřejmě. Má jen dvě kola a padá. Navíc každá rána nebo pád jde na tělo. Toto ovšem vyvažuje pocit svobody a jednoduššího manévrování ve městě.
Zrazujete žáky od toho, aby si kupovali silné stroje?
Silná motorka má výhodu ve zrychlení, ale může být zrádná v odhadu brzdné dráhy. Důležitý není výkon stroje, ale psychika a zdraví řidiče. Ten se
musí dívat na cestu a ne na tachometr.
Jak by měli motorkáři jezdit, aby neublížili sobě a ostatním?
Měli by jet podle toho, co vidí. Důležité je pravidlo když nevidím, zpomalím. Musí jet tak, aby mohli kdykoliv zastavit oni i řidiči za jejich
zády. Je vhodné si také uvědomit, že každý může udělat chybu. Proto je potřeba jet tak, aby každý mohl napravit nejen své pochybení, ale i
případné chyby druhých.
Kdy si může člověk koupit první motorku?
První motocykl si může pořídit v patnácti letech s omezením do maximální rychlosti pětačtyřicet kilometrů za hodinu. Podle mě je to nebezpečné,
protože řidič není schopný držet krok s ostatními a ti ho předjíždějí, protože překáží. Proto doporučuji rok počkat a v šestnácti se dá řídit
motorka do 125 kubických centimetrů. Další skupiny jsou od osmnácti let a od jednadvaceti. Ta už je bez omezení.
Klub Kentaur: místo nohou kolo
Jižní Morava - Charon moto, Vampires, Icebikers nebo Divočáci. Název vybírá většina zakladatelů motorkářských klubů velmi pečlivě. Musí znít
drsně, poukazovat na to, že označuje motorkáře a členové by k němu měli mít nějaký vztah.
Například brněnský Kentaur bikers team se inspiroval řeckými bájemi. „Kentaur je propojením zvířete a člověka. My se cítíme spojení s motorkou.
Navíc hodně našich členů má zvířecí přezdívku,“ vysvětlil jeden z Kentaurů Pavel Tišnovský.
I proto má klub ve znaku kentaura ovšem s pozměněného. Místo předních nohou má zvíře kolo.
Kdo by na jižní Moravě ale hledal motorkářský gang jako z amerických filmů, neuspěl by. „O žádných skupinách, které v kraji dělají nějaké
problémy, nevím,“ konstatoval jeden z organizátorů motorkářského srazu na Vyškovsku Miloslav Švábenský.
Ani policisté si na chování členů klubů nestěžují. „Žádný gang, který by nám dělal potíže, tady není,“ informoval policejní mluvčí Pavel Šváb.
Nejčastějším důvodem zakládání klubů jsou v Jihomoravském kraji společné vyjížďky kamarádů. Nebo organizování soutěží a společenských akcí.
„Vyrážíme na závody pod jedním jménem a pořádáme také vlastní jízdu,“ uvedla Ludmila Mikulášková z Moped teamu Rychtářov na Vyškovsku. Členové
klubu jezdí většinou na mopedech, které našli a oprášili doma v garážích.
Hlavně kamarádství lidí, kteří se znají už od dětství, drží pohromadě Společenstvo motoru Tvarožná na Brněnsku. „Scházíme se jednou týdně na
vyjížďku. Jezdíme hlavně mimo silnice, protože většina z nás má enduro,“ sdělil Petr Klaška.
Srazy? Společná vyjížďka, muzika a opékání prasete
Jižní Morava - Tucty silných motorek, skupinová projížďka a muzika. Tak to vypadá na motorkářských srazech. „S přáteli navzájem pořádáme
neoficiální srazy, kde se nás sejde třeba padesát. V kempu nebo u někoho na zahradě. Popíjíme pivo, opékáme prase a druhý den se jedeme někam
projet,“ popsal obvyklý program setkání motorkář Pavel Melichar.
Řidiči motocyklů zveřejňují pozvánky na srazy na stránkách www.motorkari.cz. Největší z akcí na jižní Moravě je Euro Bike Fest v Pasohlávkách na
Břeclavsku. Mezinárodního festivalu se loni zúčastnilo asi osm tisíc lidí.
Lákadlem předposledního květnového víkendu jsou závody na ploché americké dráze a finále soutěžní výstavy customů tedy speciálních motorek
vyráběných na míru, „Z Anglie přijede kamion plný nových modelů motorek. Návštěvníci mají možnost zadarmo je vyzkoušet,“ uvedla organizátorka Mili
Šimčáková.
Další známou akcí je na jižní Moravě Motonálet Nikolčice, který se koná na začátku srpna. Šestnáct let sraz pořádal klub Enola Gay MC Highlands.
Letos ale oznámili, že pořádání akce přenechají produkční agentuře Black Machine. „Příprava nás stála hodně času a sraz byl náročný i na peníze.
Taky se nám zdálo, že se vytratila původní idea Motonáletu, jako ryze motorkářského srazu,“ řekl Marek Rouzek z klubu, který akci dříve pořádal.
Srazu se v posledních letech účastní kolem čtyř tisíc lidí.
Na červnové setkání Kanálová stoka v Holubicích na Vyškovsku loni přijelo půl druhého tisíce lidí. „Srazy jsou příjemné odreagování od práce.
Potkávají se na nich známí a lidé si mohou nechat od ostatních poradit s motorkou,“ vyjmenoval důvody, proč motorkáři na srazy jezdí, pořadatel
Kanálové stoky Miloslav Švábenský.
Milovníci motorek ale nemusejí čekat na velké akce, které začínají až od konce května. Novou sezonu mohou přijet zahájit například na
Suchohrdelskou stretánku v dubnu. „Na prvním srazu bylo třicet motorek, loni na pátém ročníku už jich přijelo sto dvacet,“ informoval organizátor
Luděk Drozd.
Dodal, že v klubu jsou hlavně muži, kteří mají doma rodiny. Proto za rok jednou na čtyři, maximálně pět srazů.
Nejznámější akce na jižní Moravě
- Velikonoční vyjížďka, 8.4., zdarma, Vyškov
- Suchohrdelská stretánka, 20. 22. 4., 100 Kč, Suchohrdly u Miroslavi
- Žehnání motorek, silnic a motorkářských akcí, 28.4., zdarma, Švábenice
- Motosraz Pohádka, 4. 6. 5., vstupné 50 Kč + 150 Kč místenka, Lančov
- Žehnání motorek, 6.5., zdarma, Vacenovice
- Euro bike fest, 17. 20. 5., vstupné 500 Kč, Pasohlávky
- Žatčanskej rámus, 26. 5., vstupné odpoledne 50Kč, večer 100 Kč, Žatčany
- Motorock na Vodě, 15. 17. 6., vstupné 250 Kč, Břeclav
- Kanálová stoka, 15. 17. 6., vstupné 300 Kč, Holubice u Brna
- Rajhradská jízda, 23. 24. 6., zdarma, Rajhrad
- Motosrázek, 6. 8. 7., vstupné 150 Kč, Černčín u Bučovic
- Motohody na Podluží, 13. 15.7., vstupné 250 Kč, Tvrdonice
- Motonálet, 3. 4. 8., vstupné 350 Kč, Nikolčice
- Hosako, 10 12. 8., vstupné muži 500 Kč, ženy 250 Kč, Hovorany
- Bahenní párty, 17. 19. 8., vstupné 200 Kč, Kostice
- Vyschlé kópák, 24. 26. 8., vstupné 100 Kč, Nové Hvězdlice
- Rudické motopropadání, 7. 9. 9., vstupné 200 Kč, Vilémovice
KATEŘINA FOLTÁNKOVÁ