Původně mohl řidič kamionu Zbyněk Kudrna jezdit po novém mostě přes Nové Mlýny už letos v listopadu. Stavba se však opožďuje. „Přes tenhle most jsem před opravami jezdíval denně. Pak jsem zkoušel objížďku přes Drhnolec, ale polští řidiči tam dělají zmatky, tak raději jezdím před Hevlín. Je to sice delší trasa, ale bez problémů. A že bude oprava trvat déle? Na to jsem v naší zemi už zvyklí,“ konstatoval profesionální řidič s desetiletou praxí.

Tři týdny skluz zaznamenalo vedení firmy Firesta, která most opravuje, už na začátku stavby. Nyní komplikuje rychlost prací pandemie koronaviru. Deníku Rovnost to potvrdil výrobní ředitel Firesty Vilém Huryta. „Podle původních plánů jsme měli začít 1. března ale začali jsme až o tři týdny později. Řešily se totiž objížďky a tak předání staveniště nabralo zpoždění o jednadvacet dní. Dalším problémem je aktuální situace, tedy nouzový stav. My sice pracujeme, ale na úkor neuvěřitelného psychického vypětí,“ uvedl Huryta.

Jak dodal, část dělníků a řemeslníků, které firma zaměstnává, je ze zahraničí. „Když přijedou třeba ze Slovenska, nechtějí tady zůstat čtyři měsíce, chtějí se vracet domů. Jenže tam je čeká karanténa. Někteří se pak kvůli komplikacím k nám nevracejí a berou si neplacené volno. Navíc máme potíže také s dovozem zařízení ze zahraničí. Speciální mostní systémy používáme z Itálie a jak známo sever této země je totálně paralyzovaný,“ dodal Huryta s tím, že firma udělá maximum pro to, aby byl most hotový do konce roku.

Pandemie koronaviru naopak rozptýlila obavy obyvatel obcí, přes které kvůli uzavírce mostu vede objížďka. Klidněji, než očekávalo vedení obce, je dnes například v Drnholci. „Doprava není tak hustá, jak jsme očekávali. Je sice vyšší, než před uzavírkou, ale kvůli nouzovému stavu to není tak hrozné. Průtah obcí se u nás ucpává především v pondělí odpoledne, kdy kamioňáci jedou na jih, ale zrovna teď je u nás klid,“ řekl ve středu dopoledne starosta městyse Jan Ivičič.

Kdy opravy mostu u Pasohlávek skončí starosta netuší. „Pokud vím, tak původní termín byl v listopadu letošního roku. O zpoždění nevím. Komunikace ze strany ŘSD vůči obcím je naprosto nulová. Informace získáváme z mikulovského odboru dopravy nebo ze SÚSky,“ postěžoval si starosta.

Vedení brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic i přes výjimečnou situaci počítá, že letos při dopravních stavbách na jihu Moravy prostaví celkem šest miliard korun. Jen most přes Nové Mlýny vyjde na téměř tři sta milionů korun. „Letos pokračujeme se stavbami v brněnské ulici Plotní, kde jsou práce převážně hotové. Do konce roku také chceme zprovoznit stavbu městského okruhu Žabovřeská I. Následnou stavbu Žabovřeská II chceme zahájit ještě v tomto roce, nyní ji řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,“ sdělil ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala. Stavební firmy se snaží uspět ve výběrovém řízení na opravy Tomkova náměstí a Rokytovy ulice.

Letos by měly skočit také další silniční dílčí stavby na jihu Moravy. „Například oprava povrchu vozovky v brněnské ulici Hradecká za devadesát milionů korun, sinice první třídy číslo pětapadesát mezi Rohatcem a Hodonínem za pětapadesát milionů korun nebo úprava křižovatky 1. Máje a J. Skácela v Břeclavi,“ vypočetl Fiala.

Hotová má letos být také oprava části dálnice D52, která byla dvaadvacet let stará a značně poškozená.