VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stavbu R55 musí odblokovat Evropská komise

Jižní Morava /ANKETA/ - Skřivan lesní, lelek lesní a další čtyři chráněné druhy ptáků. Žijí v Bzenecké Doubravě na Hodonínsku a už několik let brzdí stavbu rychlostní silnice R55. Část dopravní tepny, která má spojit Olomouc s Břeclaví, chtějí totiž stavaři vést právě přes Bzeneckou Doubravu. Proti tomu už čtyři roky ostře protestují ekologové. A situace došla tak daleko, že ji může odblokovat jen Evropská komise.

21.5.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v pátek ve 20:00, najdete v sobotním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Představitelé Jihomoravského i Zlínského kraje a ministerstva životního prostředí i dopravy se shodli na tom, že silnici v místě chráněného území schovají do tunelu. „Sepsali jsme se starosty dotčených obcí a měst dopis a osobně ho doručili do sídla Evropské komise. Potěšil je náš postup a především to, že jsme po dlouhé době konečně našli řešení,“ uvedl mluvčí Zlínského kraje Milan Plesar.

Natura 2000

Proč se celý případ dostal až na stůl Evropské komise? Bzenecká Doubrava je součástí Natury 2000, tedy soustavy chráněných území evropského významu, kterou vyhlašuje komise v Bruselu. A velmi ji zajímá stanovisko ekologů.

Výsledné technické řešení, na němž se shodla obě ministerstva s Jihomoravským a Zlínským krajem, spočívá v zahloubení silnice, využití tunelů a chráněných tubusů. Přestože jde o nákladnější způsob průchodu R55 chráněným místem, splní podmínky ochrany životního prostředí.

Ekologové a ornitologové s ním přesto nesouhlasí. Trvají na tom, aby se silnice vyhnula ptačí oblasti úplně. Navrhují alternativní trasu, která je o sedm kilometrů delší a vede kolem Veselí nad Moravou. „Ministerstvo životního prostředí nabídlo variantu se dvěma tunely pod chráněným místem. Ta se zdá kompromisní, ale zdaleka ne ideální. Navíc je v rozporu s ochranářskými zákony. Naši variantu zatím zodpovědné úřady a instituce vůbec neposoudily. Proto na ni trváme,“ zdůraznil člen brněnské pobočky Dětí Země Miroslav Patrik.

Nové odborné posudky ukazují, že varianta s tunely zatíží oblast mnohem méně, než kdyby čtyřproudová silnice vedla po povrchu. I tak ekologové nehodlají ustoupit a trvají na svém.

Úředníci krajů či ministerstev proto musí se starosty dotčených měst a obcí i jejich obyvateli řešit etickou otázku, zda jsou při stavbě R55 přednější zájmy lidí, nebo ohrožených zvířat. „Ptačí oblast samozřejmě vyžaduje svoji přísnou ochranu, kterou sleduje Brusel. Ale stejně tak nesmíme zapomínat na lidi a na to, jak jim hustá doprava kousek od jejich domů komplikuje život,“ komentoval situaci náměstek ministra životního prostředí Tomáš Rothröckl.

Starostové si už několik let stěžují na katastrofální dopravní situaci, která je trápí každý den. V úseku, který vede jižní Moravou, patří k nejpostiženějším Veselí nad Moravou a Strážnice. Jejich centrem projedou denně tisíce osobních aut i kamionů.

Pomoc pro trh práce

Co nejrychlejší stavbu čtyřproudové silnice Hodonínsko požaduje nejen kvůli velké dopravní přetíženosti některých měst, ale také kvůli vysoké nezaměstnanosti. Ta je v okrese dlouhodobě jedna z nejvyšších nejen na na jižní Moravě, ale i v celé České republice. Novou silnici proto netrpělivě vyhlížejí i vesnice, které od ní leží desítky kilometrů daleko.

Lidé věří, že se díky ní oživí ekonomika a na Hodonínsku výrazně přibude pracovních míst. „R55 samozřejmě zlepší dopravní dostupnost celému regionu. Znamenalo by to více pracovních příležitostí určitě i u nás,“ je přesvědčena starostka Ostrovánek na Kyjovsku Květoslava Svršková.
Vše ale nasvědčuje tomu, že se Hodonínsko nové silnice hned tak nedočká. Kromě sporů s ekology totiž její stavbu brzdí především nedostatek peněz ve státní pokladně.

Více

Autor: Zdeněk Šmýd

Mají při stavbě silnic přednost zájmy lidí před ochranou přírody?

ANO

67 %

NE

33 %

Hlasovalo: 21

Anketa byla ukončena

21.5.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zbrojovka prohrála s Vítkovicemi.

Jasno bylo už v poločase. Zbrojovka jede z Plzně bez bodu

Miroslav Grebeníček (KSČM).
AKTUALIZOVÁNO

Rozhodla oblíbenost. Kroužky vynesly do sněmovny bývalého hejtmana i primátora

Výstřely, řev fanoušků Komety a sirény. V Brně zazněla nejhlasitější symfonie

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/ - Vstup pouze na vlastní nebezpečí a se špunty v uších. Takové doporučení dostaly stovky lidí, které se v sobotu večer vydaly na brněnské výstaviště. Zazněla tam nejhlasitější skladba světa, Symfonie sirén. Dílo poprvé představil jeho tvůrce Arsenij Avraamov v roce 1922 v ázerbajdžánském Baku.

Pojezný k neúspěchu ve volbách: Lidé se obrátili na populistické strany

Hodonín /ROZHOVOR/ – Po krajských volbách vedl jihomoravské komunisty jako jednička i do sněmovny kyjovský učitel a městský zastupitel Ivo Pojezný. Šestapadesátiletý poslanec ani přes obhajobu mandátu neskrýval zklamání. „Výsledek pod deset procent považuji samozřejmě za neúspěch. Doufal jsem ve třetí místo,“ řekl lídr komunistů, kteří v parlamentu ztratili osmnáct mandátů. Na jižní Moravě pak přišli o polovinu poslanců.

Kominíci na roztrhání. Lidé čekají i měsíce na kontrolu

Jižní Morava – Topná sezona začala letos už v půlce září. Lidé řeší kontroly a čištění komínů na poslední chvíli. Kominíci mají plné kalendáře dlouho dopředu.

Velká poslanecká rošáda: za jižní Moravu zůstane jen devět politiků

Jižní Morava /FOTOGALERIE, VIZITKY POSLANCŮ/ – Jihomoravské poslance čeká velké střídání. Křeslo získá čtrnáct nových politiků z kraje. Dvanáct ze stávajících poslanců za jižní Moravu končí ve sněmovně úplně, devět zůstává.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení