Ulice se přitom rekonstruovala teprve před devíti lety. Při neopatrné procházce lidem hrozí i vymknutí kotníku. „Na zemi jsou jednoduše nevhodné kostky. Tehdy jsem navrhoval použít šestnácticentimetrové, nakonec se tam daly poloviční. Když tedy projíždí kolem tramvaj, kočičí hlavy se uvolňují,“ poznamenal Bohumil Eiben, který se na projektu rekonstrukce Masarykovy ulice podílel.

Náklaďáky škodí

Odborníci se na příčině uvolňující se dlažby nemohou shodnout. Podle technického ředitele Brněnských komunikací Josefa Luňáčka mohou za poškozenou pěší zónu nákladní auta.

„Nejde jen o levnější dlažbu. Kostky jsou totiž pod neustálým obrovským zatížením. Stačí si všimnout, kolik Masarykovou ulicí projíždí zásobovacích aut, při opravách fasád tudy vozí lešení, jezdily tam i stavební stroje při opravách Reduty,“ uvedl Luňáček. Podle něho jsou navíc mezery mezi kostkami příliš široké a mizí z nich potřebná výplň. Kostky se pak snadno uvolňují.

„Vysavače, s nimiž se ulice uklízí, kvůli širokým mezerám drť ve spárách vytahují. Kdyby ulici uklízeli zametači se smetákem, naopak by materiál do spár ještě doplnili,“ řekl Luňáček. Odstup mezi kočičími hlavami se dělal v osmadevadesátém roce tak velký také proto, že nikdo nevěděl, jak se bude namáhaná dlažba chovat. Při rekonstrukci náměstí Svobody už byly firmy zkušenější a mezery mezi dlažebními kostkami jsou viditelně menší.

Brněnský primátor Roman Onderka slíbil, že se stavem Masarykovy ulice bude město zabývat. „Určitě to tak nenecháme být. Bohužel záruční doba na dlažbu v ulici už vypršela. Po skončení dovolených budeme situaci řešit,“ řekl Onderka.

Kostky po záruce

Na provedení rekonstrukce dostal magistrát záruku šest let. V osmadevadesátém roce stála rekonstrukce Masarykovy ulice šestadevadesát milionů korun.

Podle jednoho z řidičů dopravního podniku, který Masarykovou ulicí projíždí s tramvají, dostává dláždění zabrat hlavně kvůli přeloženým autům zásobování. „Ať se zamyslí hlavně úředníci města. Když vydávají povolení těžkým autům zásobování, není se pak čemu divit. Pokud by po ulici jezdila jen tramvaj a pěší zóna byla skutečně pěší zónou, kostky by se neuvolňovaly,“ uvedl řidič, který si nepřál ze strachu z postihu od vedení zveřejnit své jméno.