Jedna z největších staveb v Brně i v kraji totiž v sobotu po třech a půl letech skončila. Nová víceúrovňová křižovatka se narodila nejen s potlesky a proslovy, ale dokonce i s božím požehnáním.

V sobotu v jedenáct hodin dopoledne už se začíná asfalt i beton rozpalovat. Na Hlinkách je betonu tolik, že stavba se možná stane největším akumulátorem ve městě. Přesto si stovka převážně starších lidí na předání nového dopravního uzlu našla cestu. Prohlédnout si rozlehlé plochy této křižovatky lze totiž v poklidu asi jen jednou za život.

Po úvodních politických projevech zacinkaly skleničky se šampaňským. Hejtman Stanislav Juránek, bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský nebo hlavní inženýr stavby Jan Ossendorf připili na dobrý život sloupům, které ponesou hlavní tíhu dopravy. Z davu se ozývaly poznámky méně oslavné. „Zajímalo by mě, jak dlouho to tady zůstane bez sprejových čmáranic,“ obrátil se starší muž na souseda.

U vjezdu do nového tunelu visí stylizovaná socha svaté Barbory. „Barbora je patronkou všech tunelů. Když se dala ke křesťanům, byl její pohanský otec tak rozzuřený, že ji chtěl hned zabít. A náhle se otevřela země a Barboru zachránila,“ uvedl opat kláštera na Starém Brně Lukáš Martinec. Právě on stavbě požehnal.

„Je sem navezeno sto padesát tisíc tun betonu. Kdyby se všechen materiál natěsnal na sebe, vznikla by z něj krychle o délce strany větší než sto metrů. Z toho by se dal postavit mrakodrap,“ vysvětlil ředitel výstavby Petr Homolka.

Lidé, kteří se přišli podívat na mohutnou stavbu zblízka, jsou spokojeni. „Musel jsem to vidět, takový klid už tady nikdy nebude. Jako řidič oceňuji, že je to všechno široké. Bude se přes to dobře jezdit,“ konstatoval jeden z návštěvníků stavby Václav Vaněk.

Součástí otevření křižovatky byla i jízdní výprava několika desítek cyklistů. Ti testovali nové pruhy, které jsou určeny pouze pro využívání s kolem. Peloton pak vyrazil na přehradu. Cestou jej čekalo několik zastávek s komentářem o novinkách na cyklotrasách.