Klíčové vítězství. Ale také další zpoždění, které se prodraží. Včerejší rozhodnutí Městského soudu v Praze, které zrušilo jedno z deseti stavebních povolení na budování tunelů Dobrovského, vyvolává protichůdné reakce.

Podle Miroslava Patrika ze sdružení Děti Země, který žalobu k soudu podával, se takový výsledek dal čekat. „Úředníci si nemohou dovolit nerespektovat podmínky jiného správního rozhodnutí a měnit jeho text, jak se jim zachce,“ komentoval rozhodnutí pražského soudu Patrik.

Vidí za tím politické tlaky bývalého ministra dopravy Milana Šimonovského před blížícími se parlamentními volbami.

„Stavební povolení vydali přesto, že úředník věděl, že je špatné. Obsahovalo primitivní chybu, kterou musel udělat vědomě. Pro mne je to důkaz toho, že úředníci musí jednat pod vlivem politiků,“ prohlásil Patrik. Dodal, že je z toho patrné zasahování politiků do státní správy.

Formální chyba

Soud vytýká ministerstvu dopravy, že ignorovalo rozhodnutí odboru životního prostředí magistrátu o ochraně krajinného rázu. Před vydáním stavebního povolení totiž ministerstvo nevybralo konečnou podobu komínových výduchů nad tunely a jejich ozelenění.

„Jde o formální chybu, jejíž náprava nebude složitá. Horší bude, že se tím ražba oddálí o další měsíce,“ uvedl ředitel brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic Jiří Rupp.

Dělníci přesto z prostorů, kudy tunely Dobrovského povedou, nezmizí. „Máme dalších devět stavebních povolení, například na přeložky sítí, plynu a vody. Přípravné práce budou pokračovat beze změny,“ konstatoval Rupp.

Soudní rozhodnutí tak znemožnilo jen zahájení ražby tunelů. „Původně jsme plánovali začít s prorážením na přelomu května a června. To datum teď ale není reálné. Každopádně stále předpokládáme, že nejdůležitější část stavby zahájíme ještě letos,“ vzkázal Rupp.

Oddalování stavby vadí i vedení městské části Královo Pole, na jejímž území leží. „Komplikuje to život. Auta projíždějí přímo městskou částí. Až budou tunely hotové, tak nám to výrazně ulehčí,“ řekl už dříve starosta Ivan Kopečný.

Na projekt, který je součástí velkého městského okruhu, už Státní fond dopravní infrastruktury vyčlenil peníze. „V rozpočtu máme na tunely Dobrovského pro letošek připraveno čtyři sta dvacet milionů korun,“ informoval ředitel fondu Pavel Švagr.

Druhá prohra

Soud už začátkem února rozhodl v neprospěch ministerstva dopravy ve sporu se dvěma majiteli domů nad plánovanými tunely.

Těm se nelíbilo navržené zabezpečení domů a přišli s vlastním posudkem, který ukazoval, že dojde k nenávratnému poškození. Námitky majitelů ministerstvo ve správním řízení smetlo ze stolu.

Soudní rozhodnutí nejspíš ovlivní i projekt nádraží. Děti Země se totiž odvolaly proti vydání územního rozhodnutí pro odsunutí vlakového nádraží. „Nikdo neposoudil vliv velkých mostů a vysoké nádražní budovy,“ vzkázal Patrik.