Předseda brněnského Odborového svazu dopravy Libor Weinstein potvrdil Deníku Rovnost, že účast ve stávce přislíbila velká většina zaměstnanců. „Účast bude masivní. Zapojí se nejméně devadesát procent z patnácti set řidičů a asi pětaosmdesát procent všech mechaniků. V tomto případě bude pro dopravní podnik dost riskantní, pokud bude chtít vypravit nějaké vozy,“ řekl Weinstein. Uvedl, že neplánují žádné blokády cest, jako tomu bude v Praze.

Podotkl, že pondělní stávka, která skončí ve čtyři odpoledne, nemusí být poslední. „Pokud se nezmění přístup vlády podobné akce budou ještě následovat,“ slíbil Weinstein.

Vedení dopravního podniku v pátek ještě nebylo schopné předpovědět, jestli zvládne zabezpečit v pondělí alespoň omezený provoz. „Naším cílem je zajistit, aby dopady stávky na cestující byly co nejmenší. Nevíme ale stále kolik lidí v pondělí do práce přijde a jestli zvládneme zařídit provoz aspoň v omezené míře,“ řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová. Dodala, že definitivní podobu stávkového jízdního řádu uveřejní nejdříve v neděli.

Jasné je, že do práce se v pondělí ráno nikdo nesveze vlakem. To, že vlaky po dobu stávky nepojedou oznámili v pátek v Praze zástupci koalice dopravních odborových svazů. „Dotlačila nás k tomu vláda svými kroky. Takzvaná důchodová reforma je hazard se zdravím a výsměch všem zaměstnancům v náročných profesích,“ řekl předseda federace strojvůdců Jindřich Hlas.

České dráhy nejsou schopné schopné zastavené vlaky nahradit jiným způsobem. „Vzhledem k rozsahu stávky to není možné. Děláme ale všechno pro to, aby se co nejdříve po skončení stávky spoje opět rozjely,“ informovala mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Upozornila, že lidé musí počítat se zpožděním vlaků i po skončení stávky. Pondělní protesty zkomplikují život řadě lidí. „ Pracuji na soukromé poliklinice v Brně. Budu asi muset jet autem. Problém ale bude mít dcera. Zrovna v pondělí má zkoušku na vysoké škole. Musí se tam dostat na jedenáctou hodinu. A své auto nemá,“ řekla Blažena Krčmářová ze Šakvic na Břeclavsku.

Ekonom společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka uvedl, že stávka má nepříznivý dopad na ekonomiku v kraji. „Dobré fungování dopravy je podmínka pro zdravou ekonomiku. Výpadek jednoho dne se na ní sice moc neprojeví, ale při delším trvání už budou dopady znatelnější,“ uvedl Hatlapatka.

MICHAL FILÍPEK
REPORTÉŘI ROVNOSTI