Čtvrteční ráno lidi na jižní Moravě pravděpodobně pořádně pocvičí v trpělivosti. Od čtyř do devíti hodin se totiž zastaví vlaky v celém kraji a v Brně navíc i městská hromadná doprava. Stávkovat chtějí odboráři z dopravních svazů kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, které nově platí od letošního roku.

Původně chtěli odboráři zastavit dopravu už v pondělí, vláda však slíbila, že novelu o zdanění výhod znovu urychleně projedná. A poslanecká sněmovna ve středu skutečně schválila změnu zákona o dani z přidané hodnoty. Podle předsedy odborového svazu brněnského dopravního podniku Otakara Mokrého je přesto stávka velmi pravděpodobná. „Stoprocentní jistotu budeme mít až ve středu, kdy se znovu sejdou odborové organizace, aby o stávce definitivně rozhodly,“ uvedl Mokrý v úterý odpoledne.

Hrozí totiž, že změna zákona neprojde Senátem. Občanští demokraté, zelení i TOP 09, kteří v něm mají většinu, chtějí s odbory o změně zdanění benefitů jednat až ve chvíli, kdy stávku zruší. Odvolání požadují i lidovci, kteří pak údajně prosadí změnu zákona v Senátu. Odborům se ale takové jednání nelíbí.

Krizové řešení

Dopravci na jihu Moravy se proto na možnou stávku pečlivě připravují. „Krizové řešení jsme připravovali už minulý týden, kdy odbory nahlásily osmdesát procent stávkujících zaměstnanců,“ uvedl vedoucí kanceláře generálního ředitele brněnského dopravního podniku Zdeněk Rossi.

Posunutím stávky na čtvrtek se však změnily směny. „Proto musíme čekat, dokud nám odbory nepotvrdí, kolik lidí chce stávkovat teď. Pokud to bude méně než osmdesát procent, můžeme ještě uvažovat o zvláštních jízdních řádech,“ vysvětlil Rossi.

Dopravní podnik zatím domluvil s odbory určitý kompromis. „Dohodli jsme se, že řidiči nepojedou v době stávky jen do vozoven, ale také na konečné stanice všech linek, aby v devět hodin ráno mohli vyjet z více míst, a dopravu tak lépe pokryli,“ řekl Rossi.

Přesto podle něj potrvá ještě asi dvě hodiny, než se vrátí hromadná doprava k normálním časům odjezdů. „Pokud jde o poslední noční spoje, lidé se nemusí bát, že je ve čtyři hodiny ráno autobusy vysadí na hlavním nádraží. Všechny se rozjedou na konečné stanice a až tam počkají na konec stávky,“ ujistil Rossi.

Krizový plán přichystalo i vedení Českých drah. „Chceme, aby vlaky po stávce začaly jezdit co nejdříve podle jízdního řádu. Je to práce na desítky hodin, opatření jsme dodělali v noci,“ uvedl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Ve středu kolem poledne dráhy změny v dopravě zveřejní. Jejich součástí bude i posílení vlaků bezprostředně po stávce.

Jak bude fungovat jihomoravský integrovaný dopravní systém, zatím jasné není. „Momentálně podnikáme všechna opatření, abychom v mezích možností zajistili základní dopravní obslužnost regionu. Když odboráři stávku nezruší nebo neodloží, uvedeme podrobnosti,“ uvedl mluvčí Jihomoravského kraje Jan Chmelíček.