„Za loňský rok nám došlo 596 stížností, což je o devět méně než v roce 2007. Když jsme je prošetřili, většina z nich byla neoprávněná. Vloni jsme jich ze všech uznali 158,“ vypočítala mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová. Lidé si stěžují osobně, telefonicky, dopisem i e­mailem.

Na chování řidičů a revizorů poslali cestující dohromady 175 stížností. Z nich dopravní podnik uznal pětatřicet. Na nepříjemné zážitky vzpomíná třeba Alena Oleníková. „Nastoupila jsem, posadila malé dítě a šla jsem si cvaknout jízdenku. V tu chvíli mě chytil revizor, a když zjistil, že jsem Slovenka, začal mi nadávat do cizinecké havěti. Strážníci mi pak díky svědkům dali za pravdu,“ stěžuje si Oleníková.

Řidiče hlídá počítač

Další v pořadí stížností je nezastavení na zastávce, neotevření prvních dveří nebo předčasný odjezd vozu ze zastávky. Na nedochvilnost řidičů dohlíží moderní informační systém, takže výtky na ně dokáže podnik řešit téměř okamžitě. „Přesně víme, kdy řidič na zastávku přijel a kdy z ní odjel. Chodí k nám třeba cestující s tím, že jim kvůli zpoždění ujel vlak nebo uletělo letadlo. Můžeme však okamžitě ověřit, zda řidič skutečně nedodržel jízdního řádu,“ vysvětlila Pohanová.

Upozornila také na častý případ, kdy si matky s kočárky stěžují, že je řidič skřípl ve dveřích. „Někdy totiž místo tlačítka nade dveřmi signalizující výstup kočárku mačkají pouze tlačítko na madle u dveří,“ doplnila Pohanová.

Dispečeři dopravního podniku zažívají i kuriózní příhody. Jeden mladík například sledoval každý den příjezdy a odjezdy tramvají. „Pokud se pak třeba jen o půl minuty některá zpozdila, tak nám hned psal stížnost,“ zavzpomínala Pohanová.

Za trest pokuta

Pokud dopravní podnik při šetření zjistí, že je stížnost oprávněná, tak může dát hříšníkovi napomenutí nebo i peněžitou pokutu. Na druhou stranu někdy naopak lidé zaměstnance brněnského přepravce chválí. „Jeden řidič třeba pomohl při hledání starší zraněné ženy, která utekla z nemocnice. Písemných pochval nám cestující vloni poslali sedmnáct,“ podotkla Pohanová.

Dobré zkušenosti s dopravním podnikem má třeba Milan Havlíček. „Nikdy jsem neměl důvod si na nic stěžovat. Je pravda, že tramvaje nejezdí vždy na čas, ale dá se to tolerovat,“ myslí si Havlíček.