Podle mluvčí dopravního podniku Lindy Škrancové je pokles stížností neznatelný. „Není výrazný. Takže nelze ani hodnotit jeho příčiny. V minulých letech jsme zaznamenali naopak velký nárůst,“ uvedla Škrancová. Mezi roky 2009 a 2010 narostl počet stížností takřka o čtyři stovky.

Zdůraznila přitom, že většinu ze stížností společnost vyhodnotí jako neoprávněné. „Takových bylo loni přes sedm set třicet. Často takto vyhodnotíme stížnost na to, že revizor zablokoval označovače v autobusu ještě před tím, než si stačili lidé označit své jízdenky. Jenže ty se v přítomnosti revizora automaticky blokují až po patnácti vteřinách jízdy,“ zdůraznila mluvčí.

Jako neoprávněné vyhodnocuje dopravní podnik také nejčastější letošní stížnost. „V době velkých mrazů nám přišly desítky upozornění na to, že je v tramvajích zima. Jenže s tím nic nenaděláme, tramvaje topily,“ uvedla Škrancová.

Pokud se stížnost ukáže jako oprávněná, dostane o tom stěžovatel dopis. „Někdy také trvá na osobní omluvě. A pokud lidem vznikne škoda, řešíme s pojišťovnou její náhradu,“ řekla Škrancová.

Zkušenost s kladně vyřízenou stížností má Jan Malý z Bystrce. „Při cestě z práce na sebe nepočkaly dvě tramvaje, které na sebe měly navazovat. S dalšími patnácti lidmi jsem kvůli tomu musel alespoň čtvrt hodiny čekat v ukrutném dvacetistupňovém mrazu. Stížnost dopravní podnik uznal, omluvil se a jako náhradu nabídlo zdarma šedesátiminutovou jízdenku,“ popsal Malý.

Právě nedodržování jízdních řádů je se 158 záznamy druhou z nejčastějších příčin stížností. Suverénně ovšem vede špatné chování řidičů a revizorů s 518 stížnostmi. „Jen devětatřicet z těchto stížností je ale oprávněných. V tom případě se snažíme řidiče poučit a do budoucna chybám zamezit,“ ujistila Škrancová.

Mnozí lidé ovšem na stěžování rezignují. „Mám asi tři týdny starou špatnou zkušenost s řidičem dvaačtyřicítky. Nejdříve při nástupu u Semilassa neotevřel přední dveře. Když jsem pak jimi chtěl později vystoupit, nechal je se slovy Tudy to teda budeš mít těžký opět zavřené. Vyprošuji si tykání od někoho, za jehož služby platím ročně tisíce. Nakonec jsem to nechal být. Nebudu nikomu za zády škodit, třeba má rodinu. Ale nedivím se, že občas někomu ujedou nervy při takovém chování,“ kroutil hlavou Pavel Šárek.

Vedle stížností se loni v dopravním podniku nahromadilo také 622 takzvaných podnětů. Ty není třeba oficiálně řešit a slouží jen jako podklady pro rozvíjení služeb podniku.

Stížnosti a podněty k brněnské dopravě dostává také magistrátní odbor dopravy. „Většinu přeposíláme dopravnímu podniku, kterého se týkají. My řešíme jen několik jednotlivých případů. Lidem například vadí složité přestupy při jízdě do práce. Ale často je to jen tím, že si na internetu nevyhledají nejlepší spojení. A samozřejmě všichni chtějí přímé spoje. Jenže nelze se zavděčit všem. Systém je nastavený optimálně,“ uvedl vedoucí odboru Vladimír Bielko. Připomněl, že nyní na odbor nejčastěji míří připomínky k plánovanému zrušení tramvajové linky 13.