Havárie vody ve druhé polovině října zasáhly hlavní dopravní tepnu Židenic, po které vede velký městský okruh. Řidiči museli několik dnů oběma místy poruch projíždět jedním jízdním pruhem. „Vodovod v Gajdošově a Svatoplukově ulici patří mezi problematické vodovodní řady. Příčinou havárií na něm je právě značná dopravní zátěž a jeho stáří, je z roku 1925,“ sdělila mluvčí Brněnských vodáren a kanalizací Renata Hermanová.

Kvůli poruše řádu v Gajdošově byli necelý den bez vody obyvatelé jednadvaceti domů. „V osm večer ještě vše fungovalo, v deset jsem už nemohl spláchnout záchod. Budu asi muset vyrazit s kyblíkem k cisterně,“ podotkl při havárii Jan Svoboda, který bydlí nedaleko. Následná odstávka ve Svatoplukově se dotkla lidí ve dvaceti budovách.

Podle židenického místostarosty Petra Kunce zasáhla odstávka vody také tamní radnici. „Pro domácnosti byla ale horší. Navíc se havárie může stát kdykoliv, třeba o svátcích, kdy bude oprava komplikovanější,“ řekl Kunc.

Na rekonstrukci vodovodu a kanalizace v Gajdošově mají zástupci města hotovou projektovou dokumentaci. Do prací se mají dělníci podle odhadů pustit nejdřív v roce 2022 nebo 2023. Podle Kunce nyní chybí dohoda mezi brněnskými vodárnami a Ředitelstvím silnic a dálnic jako správcem komunikace, které chce za věcné břemeno uložení sítí poplatek v řádu několika milionů korun.

Součástí připraveného projektu je třeba budoucí úprava chodníků, rozmístění parkovacích stání nebo náhradní výsadba zeleně. Výhledově představitelé města počítají s rekonstrukcí vodovodu a kanalizace i ve Svatoplukově.

Problémy také v dalších ulicích

Kromě Gajdošovy a Svatoplukovy jsou další problematické řády v Jezuitské, Bratislavské, Veselé, Besední nebo Srbské ulici. „Do nedávna k nim patřily i v Bohunické, Lužánecké, České a Solniční ulici, kde už jsme je obnovili,“ řekla Hermanová.

Ročně pracovníci brněnských vodáren zaznamenají tři sta až čtyři sta havárií na hlavních zásobovacích řádech. „V roce 2019 jich bylo 358, letos od ledna do září 206. K nejčastějším příčinám poruch vodovodů patří poškození potrubí kvůli dopravní zátěži, stáří, pohybu podloží, teplotním změnám nebo v minulosti nevhodně použitému materiálu. S haváriemi vodovodního potrubí se setkáváme po celý rok. Nejvíc jich evidujeme při extrémních teplotách v zimě a na jaře, kdy se vlivem zamrzání a rozmrzání půdy pohybuje podloží,“ přiblížila Hermanová.

V příštím roce se dělníci pustí do rekonstrukcí vodovodů a kanalizací v Lesnické, Šumavské, Křížkovského, Besední nebo Veselé ulici. Na opravy vyčlení představitelé města pro příští rok 750 milionů korun. „Jedná se o zásadní infrastrukturu města, která je ve špatném stavu, dlouhodobě podfinancovaná. U těchto rekonstrukcí musíme vždy hledat kompromis mezi pohodlím a komfortem pro cestující, protože potrubí jsou většinou pod silnicemi, a udržitelnou obnovou vodohospodářské sítě,“ uvedl brněnský radní pro investice David Grund.

Dodal, že oprava vodovodu a kanalizace je obvykle součástí kompletní rekonstrukce ulice. „Většinou ji nelze oddělit třeba od prací na vozovce, protože když je někde špatné potrubí, jde se do země přes ní. Snažíme se proto dělat zároveň i inženýrské sítě a celou stavbu koordinovat, aby se nestalo, že budeme za dva nebo tři roky muset na stejném místě znovu rozkopat vozovku," řekl Grund.

Dvě stě kilometrů potrubí je za hranicí životnosti

Mluvčí Hermanová upozornila, že za teoretickou hranicí životnosti je v Brně stále zhruba dvě stě kilometrů vodovodního a kanalizačního potrubí. „V případě obnovy vodovodní sítě v celém rozsahu se náklady pohybují v řádu miliard korun,“ vyčíslila. Na území Brna se vodárny starají dohromady o 1097 kilometrů potrubí vodovodní sítě.

Podle hydrogeologa Josefa Vojtěcha Datla může staré potrubí ovlivnit kvalitu pitné vody. „Z úpravny vody vychází jako pitná. Poté záleží na stavu trubek, protože ve starých mohou být usazeniny, které vodu sekundárně znečistí,“ okomentoval Datel.

Doplnil, že je zásadní mít potrubí v dobrém stavu a staré průběžně vyměňovat za nové. „Opravdu hodně staré trubky jsou často litinové. Dnes už se většinou všechny dělají z plastu," zmínil Datel.

Havárie vodovodů v Brně

Ve druhé polovině října zkomplikovaly havárie vody dopravu a život obyvatel v Gajdošově a Svatoplukově ulici v brněnských Židenicích.

V Gajdošově praskl vodovod, a výrazně tak omezil dopravu, už loni v září.

Loni evidovali pracovníci brněnských vodáren 358 havárií.

Letos od ledna do září jich zaznamenali 206.

Nejčastěji havárie vodovodů způsobuje dopravní zátěž, jejich stáří, pohyb podloží, teplotní změny nebo nevhodný materiál.

V příštím roce se dělníci pustí do rekonstrukce vodovodů a kanalizací v Lesnické, Šumavské, Křížkovského, Besední, Veselé ulici, v Tuřance a Pod Kaštany.