Parkování v bezprostřední blízkosti domova? Jen pro lidi se stálým bydlištěm v dané ulici. Takového systému se už brzy dočkají Brňané. Magistrát totiž umožní radnicím městských částí zavést takzvané rezidenční parkování. Je to jeden z návrhů strategie parkování, kterou mají na starosti Brněnské komunikace.

Dokument vznikne po třech letech příprav. „Schválení strategie předpokládám do léta. Pak můžeme začít naplňovat její návrhy," řekl brněnský radní a člen dozorčí rady Brněnských komunikací Libor Šťástka.

Podle něj dokument navrhuje tři základní pilíře pro parkování. Jedním z nich jsou záchytná parkoviště na okrajích města, další parkovací domy po obvodu centra a třetím je zavedení rezidenčních zón. „Po technické stránce jsme připravení dobře. Chceme se ale vyvarovat chyb, kterých se dopustila třeba Praha," řekl Šťástka.

Problémem v hlavním městě bylo třeba to, že po zákazu parkování pro všechny kromě místních klesly tržby obchodníků či restauratérů.

Podle náměstka primátora Roberta Kotziana si od příštího roku městské části mohou vybrat, zda zóny chtějí. „Pro centrum se ovšem skoro nic nemění. Tam už rezidenční karty rozdáváme a funguje i systém výjimek. Strategie jen navrhuje zrušení předplacených míst, kde nemůže parkovat nikdo jiný. Ukazuje se totiž, že je lidé využívají jen ve dne a v noci jsou prázdná," podotkl Kotzian. Dodal, že na parkovací kartu má mít právo každý člověk, který má v místě stálé bydliště.

Citlivou otázku, kterou musí politici řešit, je cena za rezidenční karty. „Musíme zvážit, zda ji už na začátku třeba symbolicky zpoplatníme, nebo budeme dávat zadarmo," upozornil Šťástka.

Obsah strategie
- rezidenční zóny: oblasti, kde mohou parkovat jen lidé, kteří tam bydlí
- záchytná parkoviště: na okrajích města s přestupem na hromadnou dopravu
- parkovací domy: po obvodu centra

Proti vysokému zpoplatnění je třeba lídr opozičních zelených Martin Ander. „Karta nebude garantovat, že člověk najde místo. Jen umožní legálně zaparkovat. Poplatek má být proto jen symbolický," řekl Ander.

Brňané jsou zatím z plánu rozpačití. „Pokud budu mít jisté, že zaparkuji, tak proč ne. Na druhou stranu ale nechci platit za něco, co mi místo nezaručí," řekl třeba Radek Strnad.

Ze stejného důvodu zůstává opatrný například starosta Vinohrad Jiří Čejka. „Tuto možnost jsme kdysi probírali. Narazili jsme na to, že u nás nepřipadá méně než jedno parkovací místo na domácnost. Karty bychom tak museli přidělovat losem, a to by bylo hrubě nespravedlivé," upozornil starosta.

Naopak zájem o zóny hlásí Nový Lískovec. „Chceme podpořit parkování rezidentů. Auta tu totiž parkuje spousta lidí, kteří tu bydliště nemají," řekla starostka Jana Drápalová.