Srážka tramvaje a osobního auta zastavila hromadnou dopravu loni 6. prosince odpoledne ve Svatopetrské ulici v Brně. Ačkoliv se nehoda obešla bez vážnějších následků, potvrdila návrat častějších kolizí z doby před propuknutím covidových změn. „Ošetřili jsme po ní muže středního věku, utrpěl lehčí poranění,“ sdělila mluvčí záchranářů Michaela Bothová.

Nehody tramvají v Brně:
* 2019: 510 událostí, 2 mrtví, 69 zraněných
* 2020: 364 událostí, 1 mrtvý, 49 zraněných
* 2021: 441 událostí, 2 mrtví, 49 zraněných
* průměrná doba obnovení provozu po nehodě tramvaje: 10 – 15 minut
Obdobných situací ve městě nastalo více. Drážní inspekce jich loni evidovala 441, tedy zhruba o osmdesát více než o rok dříve. „Dva lidé loni zemřeli, devětačtyřicet se zranilo,“ informoval mluvčí inspekce Martin Drápal. Pro porovnání: v roce 2020 zemřel jeden člověk, počet zraněných byl stejný jako loni.
Podle mluvčí brněnského dopravního podniku Hany Tomaštíkové za oběma smrtelnými nehodami stál úmysl. „V roce 2020 se na nehodovosti výrazně podepsala covidová pandemie. Provoz ve městě byl nesrovnatelně plynulejší, nehod bylo výrazně méně. Rok 2021 byl z dlouhodobého hlediska už standardní,“ řekla Deníku Rovnost.
Upozornila, že naprostou většinu nehod tramvají v loňském i v předchozích letech nezavinili řidiči dopravního podniku, ale druzí účastníci srážky. „Nejčastější příčinou je nedání přednosti v jízdě tramvaji při odbočování vlevo. Řidiči osobních aut v těchto případech odbočují, nevšimnou si souběžně jedoucí tramvaje a pak dochází ke střetu, který ohrožuje zdraví řidičů i cestujících,“ uvedla Tomaštíková.
Nedání přednosti bylo důvodem i zmíněné prosincové nehody ve Svatopetrské. Podle informací z dopravního podniku byl navíc řidič pod vlivem alkoholu. „V Ostravě mají prý takovou hru s názvem Chyť si svou tramvaj. No a tohle by se mohlo nazvat Chyť si svou travnatou trať, protože tohle už není poprvé a zřejmě se v tom někdo bude vyžívat dál,“ napsal na facebooku dopravního podniku Martin Jirků.

Rizikovými se stávají i mnozí chodci. Pavel Čížek z Besipu připomněl, že kvůli sluchátkům a zírání do mobilu jsou v ulicích nepozornější. „Zaměřujeme se na to v kampaních. Informujeme letáky a vysvětlujeme tento problém náctiletým,“ zmínil.
Jednu šalinu museli vyřadit
Roztěkanost se ale projevuje také u řidičů aut. „Srážka s tramvají se pro auto pomalu rovná nárazu do pevné překážky. Srážky většinou mají horší následky v neprospěch chodce i auta. Tramvaj nezastaví na místě, má mnohem větší brzdnou dráhu i hmotnost,“ zdůraznil Čížek.

Řidič tramvaje nehodu okamžitě hlásí na centrální dispečink, který na místo vyšle posádku. Dispečeři srážku zaevidují, zdokumentují, vyjmou tachograf a záznam z kamery a snaží se co nejdříve obnovit provoz. „Průměrná doba obnovení provozu je deset až patnáct minut," přiblížila mluvčí Tomaštíková. Při vážnějších střetech na místo vyjíždí i policisté, záchranáři a hasiči. I zdržení bývá delší, řádově i v desítkách minut.
Vážnější nehody způsobují i vážnější poškození tramvají. „Po nehodě loni v říjnu jsme museli jednu tramvaj typu K2 vyřadit. Vzhledem ke stáří vozu neměl smysl jej opravovat. Nejvíce nás mrzí srážky a poškození nejnovějších tramvají Drak, které si sami vyrábíme," podotkla Tomaštíková.