Kazda se vývoji baterií věnuje už osm let. Jejich budoucnost podle něj tkví v lithiu a síře. „Je to kombinace budoucnosti. Nyní běžně používáme materiály na principu lithno-iontového systému. Ty postupně ale začnou narážet na hranice dané technologií a už nepůjde zvýšit jejich kapacita,“ vysvětluje odborník.

Lithium-sirné baterie přitom vydrží až třikrát déle než ty běžně používané. „Tato technologie dokáže snížit hmotnost baterie v elektromobilu Tesla až o čtyři sta kilogramů na 120 kilo. Může také posunout dojezdovou vzdálenost až na 1 250 kilometrů,“ popisuje.

Noemova archa - 13. ročník land-artové výstavy studentů Ústavu nábytku designu a bydlení Lesnické a dřevařské fakulty MENDELU v Brně.
Sochy chobotnice, draka, hub. Netradiční Noemovu archu udělali ze 400 kilo slámy

Nové baterie zároveň nabídnou i ekologicky šetrné řešení. Nevyužívají totiž kovy, jako jsou kobalt, nikl nebo kadmium, a jejich výroba bude méně závislá na těžbě.

Na novou technologii už Kazda podal i evropský patent. Zatím má hotový prototyp mincové baterie. Pro další vývoj nyní hledá investora, který by mu pomohl přenést vše do fáze testování a poté do výroby.

Baterie mohou být na trhu dostupné do deseti let. Zpočátku najdou uplatnění především ve vojenství. „Lithium-sirné akumulátory lze ale využít i pro chytré telefony, elektrokola a v dalších oblastech elektroniky. S touto baterií by mohla přejít na elektrický pohon i vybraná vrtulová letecká doprava,“ naznačuje výzkumník.

Ilustrační foto
Dominikánské náměstí: nález části středověkých domů opravy zatím neprotáhne