Studentky agroekologie na Mendelově univerzitě v Brně k návrhu vypracovaly dotazník, vytvořily plakát a matematický model, který spočítá úsporu vody, peněz a návratnost nákladů na pořízení perlátorů. „Škola s třemi sty studenty, pětačtyřiceti umyvadly a průtokem dvacet litrů za minutu ušetří zavedením perlátorů za týden šestadvacet tisíc litrů vody," řekla Šanderová. Dodala, že za měsíc provozu se škole investice vrátí.

Studentky rozeslaly dotazníky do základních škol v Jihomoravském kraji a zjistily, že většina jich perlátory nemá, nezná a ani neví, jak by s nimi mohla ušetřit. „My máme spořiče vody doma. Je to stará technologie a jeden stojí průměrně dvě stě padesát korun," vysvětlila Svejkovská.

Porota byla jejich nápadem nadšená, ocenila hlavně praktickou stránku projektu. „Toto jednoduché a efektivní řešení s minimálními pořizovacími náklady mě nadchlo. Soutěž by měla prosazovat šetrné a zároveň výhodné postupy nakládání s vodou," poznamenal porotce Pavel Novák.

Studentky získaly za svůj vítězný projekt třicet tisíc korun. „Peníze chceme využít na zviditelnění projektu, tisk informačních letáků a koupení vzorových spořičů," sdělila Svejkovská.

Autorky projektu doufají, že je vítězství v soutěži zviditelní a pomůže jejich plán uskutečnit. „Úplně samy bychom to nezvládly. Chceme spolupracovat třeba s prodejcem perlátorů a pomáhat mu s reklamou," popsala plány Šanderová.

Studentky projektem ukázaly, že i malé investice mohou mít výrazný dopad na životní prostředí a ušetřit spoustu peněz. „Vody je málo a bude jí ještě míň. Není to jen o penězích, ale také o chování lidí," dodala Svejkovská. Podle autorek je jediná nevýhoda perlátorů, že naplnění lahve nebo kýblu vodou trvá o chvíli déle.