Pomoci jim v tom má nový projekt Optimed, který odstartoval na začátku roku. „Chceme přesně určit, jaké znalosti a dovednosti musí absolvent na lékařské fakultě v jednotlivých předmětech získat. V současnosti nikde není předepsáno, co musí student vidět a zažít. Bohužel se tedy může stát, že se za své studium třeba vůbec nesetká se zápalem plic. To chceme změnit,“ popsal smysl projektu děkan fakulty Jiří Mayer.

Dodal, že škola žádala o dotaci zhruba osmdesáti milionů korun. Z nich získala asi polovinu. „Vliv na princip projektu to ale mít určitě nebude,“ ubezpečil Mayer.

Proděkan pro výuku klinických předmětů Jaroslav Štěrba podotkl, že jedním ze smyslů akce je i výuka předmětů opravdovými praktiky. „Chceme, aby jednotlivé předměty učili lidé, kteří s nimi mají skutečně praktické, nikoliv jen teoretické zkušenosti. Když bude například výuka o operacích apendixu, bude ji vést někdo, kdo tento typ operací normálně provádí,“ upřesnil Štěrba.

Škola hrou

Jednou z novinek, která na studenty čeká, je také nová výuka pomocí virtuálního pacienta. „Zjednodušeně řečeno je to počítačová hra na pacienta a doktora. Student se dostane do situace, kdy mu do virtuální ordinace přijde pacient a on se bude pod vedením vyučujícího učit, co v jakých situacích dělat,“ popsal nový program Štěrba. Dodal, že program však nemá nahradit kontakt studenta s opravdovými nemocnými lidmi.

Inovovaný systém výuky by měl začít fungovat v akademickém roce 2014/2015. „Půjde o největší změnu na lékařské fakultě od jejího založení v roce 1919,“ konstatoval Děkan Mayer.