Se závěry souhlasí zástupci města i členové koalice Nádraží v centru. „Nyní vznikne studie proveditelnosti, na základě které se stát příští rok rozhodne, kterou variantu postaví," sdělil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Hlavním investorem je stát, velkou část nákladů však má zaplatit dotace na dopravu z Evropské unie. Náměstek připomněl, že přestavba nádraží, bez ohledu na variantu už má dotační peníze předschválené, protože je na seznamu strategických staveb.

Zástupci Nádraží v centru několik let bojovali za to, aby stát i Brno braly jejich návrh jako plnohodnotnou alternativu. „Obě strany se shodnou, že studie je nezaujatá. Ať už rozhodování státu dopadne jakkoli, neznamená to, že spoustu kroků nemůžeme s městem udělat společně. Chceme modernizaci, ne se vzájemně donekonečna blokovat," komentoval Matěj Hollan z koalice Nádraží v centru.

Vypočítaných dvacet miliard korun pokryje stavbu samotného železničního uzlu, už ne napojení vysokorychlostních tratí nebo výstavbu okolních silnic a sítě hromadné dopravy. „Okolní infrastrukturu bude řešit město ze svého rozpočtu. I v tomto případě by nám mohly pomoct evropské dotace, které jsou určené na vnitroměstskou kolejovou dopravu a mohou pokrýt až pětaosmdesát procent nákladů," poznamenal Kotzian.

V brněnských ulicích v posledních měsících ožila i třetí, takzvaná nulová varianta. Aktivisté z aliance Referendum 2014 chtějí modernizaci nádraží v současné poloze. Sbírají proto podpisy pro petici na uspořádání lidového hlasování o přesunu současně s říjnovými komunálními volbami. „Referendu již skutečně lze jen těžko zabránit. Počet podpisů se blíží ke třem čtvrtinám a nepochybujeme, že se nám včas podaří získat aspoň dvacet tisíc úředně ověřených popisů, které k vyvolání referenda potřebujeme," sdělil zmocněnec přípravného výboru referenda Jakub Patočka.

Město i sdružení Nádraží v centru však nulovou variantu zavrhují. „Je to návrh z jiného světa. Není rozumné se jí vůbec zabývat, protože není technicky možná," poznamenal Kotzian.

Podle Hollana už stát investoval do rozpracování variant u řeky a pod Petrovem stovky milionů korun a není možné toto zahodit a věnovat se zkoumání úplně nového řešení. „To by nové nádraží nestálo nikdy," dodal.