Stánek i strom patří Pavolu Kudláčovi a jeho dvěma společníkům. Včelovina je jejich společné dílo. „Je to naše obchodní značka. Lidé si nás tak snáz zapamatují a vracejí se k nám," vysvětluje šestatřicetiletý muž.
Oproti loňskému roku získaly trhy na Moravském náměstí zcela nový vzhled. Pro Brno-střed ho navrhli architekti Chybík a Krištof. „Dřívější koncept nám totiž přišel strašný. Naše původní myšlenka byla trochu jiná a o poznání nákladnější. Finální podoba s šapitó a centrálním barem je kombinací originálního a cenově dostupného řešení," popisuje novou podobu náměstí architekt Ondřej Chybík.
Moravské náměstíPočet stánků: 3 velkoprostorová šapitó, bar na fontáně, 6 jurt
Pořadatel: Brno-střed
Letošní novinka: nový koncept trhů s obřími šapitó a osvíceným barem, dieselový vláček pro děti
Tip Rovnosti: Dominantou Moravského náměstí je centrální bar, nad kterým se tyčí strom ze světelných řetězů. U každého prodejce v baru najdou návštěvníci trochu jiný typ nápojů.
Nový netradiční vzhled trhů pomáhal vytvářet i majitel včeloviny. „Máme totiž jeden ze stánků v centrálním baru. Od začátku, kdy jsme viděli první nákresy, jsme byli nadšení. Báli jsme se jen toho, že všechno nezvládneme tak dobře připravit. To se naštěstí nestalo," zdůrazňuje Kudláč.
Čtěte také: Prosklené moduly na náměstí Svobody: rodiče mají děti stále pod dohledem
Kromě Moravského náměstí si lidé jeho medovinu koupí i na náměstí Svobody a Zelném trhu. Každé místo je podle něj něčím specifické. „Zelňák je prvorepublikový. Zachovává si řemeslně-nostalgický ráz. Trhy na náměstí Svobody jsou naopak megalomanská akce," porovnává včelař.
Na trzích v Brně prodává už od roku 2008. Jejich atmosféra se podle něj výrazně mění k lepšímu. „Nejvýraznější změna byla poté, co organizaci trhů převzalo město od soukromé společnosti. V poslední době oceňuji, že ze stánků úplně zmizelo různé překupnické zboží a klade se důraz na řemesla," vyzdvihuje Kudláč.
Čtěte také: Péřovka a kulich? Ne na Zelňáku. Stylové oblečení působí líp, říká prodejce
I on vyrábí medovinu tradičním způsobem. Jeho cíl není jen výdělek. Zákazníky se snaží i vzdělávat. „Medu je čím dál méně, protože se chováme nezodpovědně k životnímu prostředí, a tím škodíme i včelám. Každý, kdo si u nás ve stánku medovinu koupí, může si o tom přečíst. Před stromem z medníků máme postavenou informační tabuli," doplňuje včelař.
Jeho dřevěný stánek s medovinou je jen jedním z mála samostatně stojících. Většina programu se totiž odehrává ve třech velkoprostorových šapitó. Místo v něm mají brněnské restaurace, výrobci řemeslných předmětů, ale i neziskové organizace nebo hudebníci.