Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Světový objev: Vědci z Brna ví, jak ovlivnit růst rostlin

Brno - /FOTOGALERIE/ Brněnští biologové slaví. Podařil se jim světový objev, díky kterému by se v budoucnu mohl vyřešit problém s celosvětovým nedostatkem paliva.

23.2.2009

Jan Hejátko.Foto: DENÍK/Attila Racek

Vědci společně s korejskými kolegy a biology z Akademie věd totiž objevili dosud neznámý mechanismus, jakým jde ovlivnit růst rostlin, a tím i produkci biomasy, která se dá využít na výrobu elektrické energie.

„U brukvovité rostliny huseníčku rolního se nám podařilo najít bílkoviny, které regulují tvorbu biomasy. Jinými slovy, dokážeme cíleně ovlivňovat produkci této biomasy, její množství i kvalitu,“ objasnil Jan Hejátko z týmu, který na patentu pracoval.

Podle něj by se dal objev využít dobře v praktickém životě. „Mohli bychom díky tomu vyšlechtit nové, zajímavé odrůdy pro člověka. Navíc se dá díky tomu zlepšit produkce dřeva, ze kterého se využívají štěpky na topení nebo výrobu elektřiny,“ vyjmenoval Hejátko.

Za vším stojí dvojice hormonů – cytokininy a auxiny, které se v rostlinách nacházejí. Brněnský tým jako první na světě ukázal, jak se vzájemně tyto hormony ovlivňují. Auxiny podporují tvorbu nových orgánů v rostlině, jako jsou kořeny nebo květy. Cytokininy pak svým působením určují, jak budou nové orgány vypadat.

Objev už si nechal tým patentovat. „Zatím se jedná jen o patent národní. Už jsme si ale podali přihlášku a chceme mít i mezinárodní ochranu,“ upozornil Hejátko.

Patentů má Masarykova univerzita zatím patnáct. „Za uplynulých dvacet let jsme měli pětadvacet patentových přihlášek. Nejčastěji v oborech chemie, biologie a fyzika. Patent máme třeba na plazmovou tužku. Za celou existenci univerzity jich bude asi ještě více, ale tehdy se psaly na konkrétní vědce, nikoliv na školu,“ uvedla Eva Janouškovcová z Centra pro transfer technologií.

Podle ní je počet patentů důležitý hlavně pro to, aby objevy dostaly praktickou podobu. „Univerzita tady není od toho, aby své vědecké objevy zhmotnila. Na to musíme nalákat firmy, a průmyslové společnosti. A ty nejvíce slyší právě na množství patentů, které škola má,“ vysvětlila Janouškovcová.

Výzkum brněnským vědcům trval několik let a Masarykova univerzita na něj uvolnila více než dvacet milionů korun. „Díky tomu jsme mohli získat skleníky, růstové komory pro rostliny a speciální pomůcky. Bez peněz by žádný výzkum nebyl,“ uvedl Jiří Fajkus z Ústavu experimentální biologie Masarykovy univerzity.

Teď ale ještě práce výzkumných týmů nekončí. „Plánujeme pracovat na aplikovaném výzkumu. Sháníme peníze z ministerstva zemědělství, abychom náš objev mohli zkoušet i na hospodářsky využitelných plodinách. Třeba na řepce olejce,“ doplnil Hejátko.

Poznatky brněnských vědců už se objevily i v posledním čísle odborného časopisu Americké národní akademie věd PNAS.

Autor: Nela Maťašeje

23.2.2009 VSTUP DO DISKUSE

Parlamentní volby 2017 na základní škole v Holzově ulici v Brně-Líšni.
2 106

Volební místnosti se opět plní voliči. Do desáté hodiny odvolila téměř polovina

Informační cedule na České byly mimo provoz téměř dva měsíce.

Tabule na České znovu svítí. Opravy zdržoval stožár na míru i déšť

Kotlářskou na den uzavřelo prasklé potrubí. Voda zaplavila garáže i hospody

Brno - Brno /VIDEO,FOTOGALERIE/ – Unikající voda z prasklého řádu zaplavila v pátek před druhou hodinou ranní Kotlářskou ulici v Brně a místo na více než čtyřiadvacet hodin uzavřela. Až do sobotního rána řidiči museli místo objíždět, kyvadlově mohly projíždět jen trolejbusy. „Od půl deváté ráno jsou zprovozněné dva jízdní pruhy, jeden ve směru od Pionýrské ulice, druhý od Kounicovy ulice," uvedli zaměstnanci vodáren na svém webu. Asfalt v ulici by měli položit v úterý.

Musíme se oklepat a vrátit se zpátky na vítěznou vlnu, velí útočník Hruška

Brno /ROZHOVOR/ – Šlo na něm poznat zklamání. Útočník hokejové Komety Jan Hruška se spoluhráči prohrál třetí utkání v řadě. V patnáctém kole extraligy doma Brňané podlehli Hradci Králové 1:2. Když pracně srovnali zásluhou Martina Erata, v závěru utkání rozhodl hostující kapitán Jaroslav Bednář. „Soupeř dobře bránil střední pásmo. Chytal mu výborně gólman. Myslím si, že měl v závěru i trochu víc štěstí,“ shrnul jedenatřicetiletý centr.

Kometa podlehla Hradci Králové 1:2. Potrápili ji rozhodčí i brankář Rybár

Brno /FOTOGALERIE/ – Třetí porážka v řadě. Hokejisté brněnské Komety nestačili po Litvínovu a Třinci ani na rozjetý Hradec Králové. V patnáctém kole extraligy Mountfieldu doma podlehli 1:2 a zůstávají na druhém místě tabulky. „Nedali jsme zrovna moc gólů. Na jeden gól se nevyhrává,“ hlesl útočník Komety Jan Hruška.

Zákazy omezí řidiče u nádraží. Jen si tam zkracují cestu, hájí novinky Hollan

Brno /MAPA/ – Zákaz odbočení z Nádražní ulice od hlavního vlakového nádraží na ulici Benešovu směrem k hotelu Grand bude jednou ze změn omezení provozu, které chystá brněnský magistrát. Pravidla mohou platit od ledna pro řidiče osobních automobilů. Změn se nemusí obávat cyklisté, autobusová doprava ani záchranné služby.