Podchod se má dočkat celkové proměny. „Rozhodně je potřeba do něj přinést světlo, přímo ho propojit s nástupišti vlaků výtahy, zmodernizovat tamní obchody do podoby pasáže nebo přidat informace o odjezdech vlaků a tramvají," přiblížila mluvčí kanceláře městského architekta Šárka Reichmannová.

Proměna prostoru nazývaného Myší díra má nastat nezávisle na plánovaném přesunu nádraží. „Obchody a služby zachováme, ale zmodernizujeme jejich zázemí. Chceme se u nich také vyvarovat vizuálního smogu tak, aby zapadly do celkové přeměny," uvedl náměstek brněnské primátorky Petr Hladík.

Proměnu podchodu plánují představitelé města, protože Brno jej získalo do vlastnictví zhruba před rokem. Současné stánky mají z Myší stánky zmizet, i když je prostor nadále předmětem soudních sporů.

Kdy rekonstrukce prostoru začne a jak dlouho potrvá, se bude odvíjet od technického stavu podchodu a míry potřebných oprav. „Náš návrh pak bude podkladem pro další fáze celého projektu," poznamenala Reichmannová.

V Brně nedávno vznikla občanská iniciativa Zachraňme brněnský podchod, jejíž součástí je i petice s víc než pěti tisíci podpisy. Jejím záměrem je otevřít dialog mezi zástupci vedení města a provozovateli tamních trafik, obchodů a stánků. „Rádi uvidíme podchod zmodernizovaný, ale město nemá připravený plán, jak bude postupovat dál poté, co stánky zruší. Nemá ani žádný harmonogram dalších kroků a termínů," řekl koordinátor iniciativy Tomáš Uher.

Přes frekventovaný podchod denně míří tisíce lidí. Je spojnicí mezi historickým centrem města a oblastí okolo obchodního centra Dornych, Galerie Vaňkovky nebo autobusového nádraží Zvonařka. Do prostoru se lidé dostanou přímo z nástupišť hlavního nádraží, někteří cestující jej proto zažívají jako vůbec první místo ve městě.