Podchod se má dočkat celkové proměny. „Rozhodně je potřeba do něj přinést světlo, přímo ho propojit s nástupišti vlaků výtahy, zmodernizovat tamní obchody do podoby pasáže nebo přidat informace o odjezdech vlaků a tramvají," přiblížila mluvčí kanceláře městského architekta Šárka Reichmannová.

Proměna prostoru nazývaného Myší díra má nastat nezávisle na plánovaném přesunu nádraží. „Obchody a služby zachováme, ale zmodernizujeme jejich zázemí. Chceme se u nich také vyvarovat vizuálního smogu tak, aby zapadly do celkové přeměny," uvedl náměstek brněnské primátorky Petr Hladík.

Podchod pod hlavním vlakovým nádražím v Brně.
Myší díře pod brněnským nádražím hrozí konec, lidé se teď snaží o její záchranu

Proměnu podchodu plánují představitelé města, protože Brno jej získalo do vlastnictví zhruba před rokem. Současné stánky mají z Myší stánky zmizet, i když je prostor nadále předmětem soudních sporů.

Kdy rekonstrukce prostoru začne a jak dlouho potrvá, se bude odvíjet od technického stavu podchodu a míry potřebných oprav. „Náš návrh pak bude podkladem pro další fáze celého projektu," poznamenala Reichmannová.

Podchod pod hlavním vlakovým nádražím v Brně.
Šance pro ostudu Brna. Z nevzhledného podchodu pod hlavním nádražím zmizí stánky

V Brně nedávno vznikla občanská iniciativa Zachraňme brněnský podchod, jejíž součástí je i petice s víc než pěti tisíci podpisy. Jejím záměrem je otevřít dialog mezi zástupci vedení města a provozovateli tamních trafik, obchodů a stánků. „Rádi uvidíme podchod zmodernizovaný, ale město nemá připravený plán, jak bude postupovat dál poté, co stánky zruší. Nemá ani žádný harmonogram dalších kroků a termínů," řekl koordinátor iniciativy Tomáš Uher.

Přes frekventovaný podchod denně míří tisíce lidí. Je spojnicí mezi historickým centrem města a oblastí okolo obchodního centra Dornych, Galerie Vaňkovky nebo autobusového nádraží Zvonařka. Do prostoru se lidé dostanou přímo z nástupišť hlavního nádraží, někteří cestující jej proto zažívají jako vůbec první místo ve městě.