Brněnská firma Prop­Jet, která kromě bleskových přesunů lidí v aerotaxi zajišťuje také expresní přepravu zboží, má v Česku stále více zákazníků.
„Když se někdo nečekaně potřebuje rychle dostat do jiné země, je to jediná možnost,“ vysvětluje jeden z majitelů společnosti Adam Bílek a dodává, že jsou služby velice luxusní a ušité na míru zákazníkovi. „Proto je využívají hlavně manažeři velkých firem, politici, sportovci nebo herecké hvězdy,“ vypočítává zákazníky, mezi které patří například americký herec Vin Diesel.

Ale užívat komfortu rychlé dopravy umějí i Češi. Aero­ taxi už vezlo Čechy na operu do Milána, na veletrhy nebo na víkend na jejich chatu v Chorvatsku. „Naposledy byl největší zájem o dopravu na zápasy Eura. A už teď dostáváme nabídky na olympiádu v Pekingu,“ uvádí Bílek nejčastější soukromé lety.
Nejvíce se cestování vyplatí velkým podnikům. „Umějí si spočítat, že čas jsou peníze. Pro firmu je levnější manažerovi zaplatit letadlo, než ho ztratit na dva dny, které by strávil cestou,“ vysvětluje Bílek, proč je služba stále využívanější. Prop­Jet ale nepřepravuje jen uspěchané obchodníky nebo hvězdy.

„Lítáme také tam, kam se náklad nedá převézt po cestě. Může mít velké rozměry nebo je cesta nebezpečná. Například do Ruska některé firmy nic po silnici vozit nechtějí,“ podotýká Bílek. Prop­Jet si také najímají zdravotníci. Převážejí orgány k transplantaci nebo zraněné cestovatele.

Aerotaxi létá do většiny míst v Evropě a ve světě. „Poté, co zákazník zavolá, jsme schopní vypravit letadlo do jedné až dvou hodin,“ vysvětluje Bílek výhody. Pilot na zpožděného zákazníka počká, pomůže mu i s odbavením, které tak trvá místo dvou hodin pouhých pět minut.

Zákazníky pak už čeká jen luxusní vybavení kabiny letadla. „Nejvíce se klienti ptají na interiér a jaké máme jídlo. Samozřejmě se zcela přizpůsobíme zákazníkovi. Pak servírujeme třeba suši nebo košer pokrmy,“ usmívá se Bílek, který také letadla pilotuje.

Jako aerotaxi létá také helikoptéra. „Ta je však dražší a nepohodlná. Používáme ji, jen když se klient potřebuje dostat přesně na místo. Třeba do sídla firmy,“ popisuje výjimky majitel.
I u letadel se však klienti musejí plácnout přes kapsu. „Neplatí za letadlo, ale za rychlost, přesnost a přizpůsobivost. Lety tak vycházejí od dvaceti tisíc do pěti milionů korun,“ vypočítá Bílek.