Stroj má sloužit k testování vlastností nově vyvíjených motorů. „Ten připevníme na letoun a dáme na něj senzory. Ty měří například různé tlaky nebo teplotu. Všechna získaná data zaznamená a uloží ústředna. Poté, co pilot přistane, je můžeme stáhnout do počítače," vysvětluje vedoucí týmu.

Data pak technici porovnají s těmi, jaká pro motor předpokládají ti, kdo jej vyvíjí. „Zatím se uskutečnilo pět letů. Poprvé se stroj vznesl na letišti v Henčově u Jihlavy minulé úterý," poznamenal Růžička, který studoval na leteckém ústavu fakulty strojního inženýrství brněnské techniky.

Právě se svými dřívějšími učiteli na vývoji stroje pracoval. „Po škole jsem nastoupil do První brněnské, která tento projekt společně se školou plánovala. A dostal jsem ho na starost," vzpomíná. Přípravy na sestrojení letounu podle něj začaly v půlce roku 2010.

O letadla se zajímal už od dětství. „V devíti letech jsem byl poprvé na leteckém dnu. Naprosto mě to nadchlo a začal jsem si shánět knížky a časopisy, které se letadlům věnují," říká s úsměvem.

Experimentální letoun VUT 061 TURBO je dlouhý přes devět metrů a rozpětí křídel se blíží deseti metrům. Vysoký je dva a půl metru a prázdný váží čtyři sta deset kilo. V současné době prověřuje nový motor TP-100 při rychlostech do tří set kilometrů v hodině ve výšce do deseti kilometrů.