Přesto, že letos slaví šedesátiny, kořeny brněnského technického muzea sahají až do třicátých let minulého století. „Tehdy vznikl Archiv pro dějny průmyslu, obchodu a technické práce jako samostatný odbor dnešního Národního technického muzea. A právě tento Archiv je bezprostředním předchůdcem Technického muzea v Brně," uvedla mluvčí muzea Zuzana Doubravová.

V padesátých letech začalo budoucí samostatné muzeum budovat vlastní sbírkový fond. A k prvnímu lednu 1961 přišel moment osamostatnění, kdy Brňané získali vlastní Technické muzeum, které se stalo samostatnou institucí.

Až do devadesátých let jeho hlavní objekt lidé nacházeli v Josefské ulici v centru města. Pak ale nastaly roky nejistoty. „Při církevních restitucích muzeum přišlo o svoji hlavní budovu, klášter svaté Voršily. V roce 1996 navíc kvůli havarijním výměrům muselo zrušit expozice a vyklidit budovy v Josefské a Orlí ulici," připomněla Doubravová.

Znovuotevření po sedmi letech

Na znovuotevření Technického muzea museli Brňané čekat dlouhých sedm let. Po přestavbě budovy Tesly v Králově Poli se v roce 2003 otevřelo třináct nových expozic a Technická herna. Počet stálých výstav se mezitím rozrostl. „V muzeu jsem byl již několikrát, kromě Noci vědců na dvou výstavách. Teď bych se rád podíval na novou výstavu o robotech, tak doufám, že už to brzy bude možné," řekl student Jakub Kratina.

I když je nyní muzeum zavřené kvůli protikoronavirovým opatřením, v letošním roce čeká jeho příznivce mnoho příležitostí výročí oslavit. „Koncem srpna chystáme oslavu, celodenní akci v areálu muzea. Šedesáté výročí budeme také připomínat při akcích, které v roce plánujeme," uvedla Doubravová.

Kromě speciálních narozeninových událostí v šedesátém roce samostatné existence čekají muzeum ještě další významné události. „V září otevřeme velkou výstavu známých hodinek značky Prim," slíbila Doubravová.

Tramvaj z devetenáctého století

Chuťovek má muzeum ve svých sbírkách hned několik. Asi nejznámějším z nejvýznamnějších exponátů je parní tramvaj Caroline z roku 1889. „Ve sbírkách ale máme i prozařovací elektronový mikroskop Tesla BS242E, funkční prototyp elektromobilu EMA, auto Austro Daimler z roku 1919, autobus Tatra 500HB z roku 1956," vyjmenovala Doubravová.

Historické tramvaje

Odborníci z muzea se ve sbírkách starají také třeba parní auto Škoda Sentinel z období první republiky. „Jde o nákladní valníkové vozidlo s nízkými postranicemi, osazené dvojitým dvojčinným parním strojem. Auto ovládá řidič plus topič," popsala exponát mluvčí.

Setkání s Terminátorem i Golemem v Brně

Pod brněnské technické muzeum spadá i několik památek mimo Brno. Ty čeká v blízké době další rozšiřování. „Spravujeme šest mimobrněnských památek. Jednou z nic je Větrný mlýn v Kuželově, který v roce 2019 prošel generální opravou, která získala cenu Nejlépe opravená kulturní památka Jihomoravského kraje v roce 2020 a Cenu Patria Nostra. Práce mlýně budou pokračovat rekonstrukcí historické stodoly jako zázemí pro správce a návštěvníky, vybudujeme i nabíjecí stanici pro elektrokola a nakonec nás čeká také generálka hospodářské budovy s novou expozicí horňáckého bydlení," nastínil ředitel Technického muzea Brno Ivo Štěpánek.

Na novinky se mohou těšit i v objektu bývalé celnice v Hatích. „Vybudujeme v něm Muzeum celnictví a ochrany hranic. Budova dostane zcela novou podobu," uvedl Štěpánek.