Z jedenácti sledovaných ulic bylo nejvíc hříšných řidičů v Botanické. V asi stopadesátimetrovém úseku mezi Kotlářskou a Zahradníkovou je hned sedmnáct speciálních míst. Ve středu po jedné hodině odpoledne tam šest aut zabíralo osm stání. „Pokud je místo vyznačené pro motorky, mají to řidiči respektovat. Stejně jako v modrých zónách mohou parkovat jen rezidenti, mají na určených místech stát pouze motorky či koloběžky,“ okomentovala Brňanka Jana Hlaváčková.

Podobný počet aut tam stál také o den dřív. Další řidiči nerespektovali značení ve Štefánikově ulici u tramvajové zastávky Kartouzská, kde je nejméně sedm stání. Jedno auto obsadilo hned dvojici míst v Benešově ulici.

Řidičům hrozí za odstavení auta na speciálních stáních pokuta až dva tisíce korun na místě. „Prohřešky týkající se parkování aut na nich skutečně zaznamenáváme. Ročně jsou to desítky případů a pokut,“ uvedl mluvčí městské policie Pavel Šoba.

Průzkum Deníku Rovnost

* Reportéři zkontrolovali 11 ulic se speciálně vyznačenými místy pro motocykly a koloběžky: Benešova, Botanická, Jezuitská, Kartouzská, Korejská, Marešova, Nerudova, Tererova, Štefánikova, Veselá a Zelný trh.
* Řidiči aut na nich parkovali v Benešově, Botanické a Štefánikově.
* Nejvíc jich odstavilo vůz v Botanické.
* Motocykl stál pouze v Korejské.
* Koloběžku jezdci neodstavili v žádné z ulic.

Doplnil, že si strážníci aut parkujících na těchto místech všímají při pochůzkách. Prověřují je ale také na základě případných oznámení volajících. „Tyto přestupky statisticky nepatří mezi nejčastější. Pravděpodobně i proto, že některá taková místa jsou vyznačena tam, kde se auto reálně ani nevejde," poznamenal Šoba.

Někteří v ulicích oslovení Brňané považují místa určená pouze pro motocykly nebo koloběžky za zbytečná. „Dřív podobná stání nebyla a motorkáři si vždy poradili. Oproti autům mají totiž výhodu, že se vlezou skoro všude. Spíš bych parkovací místa nechal řidičům aut, nemyslím si, že je motorkářů tolik, aby museli mít zvlášť rezervovaná místa,“ řekl reportérce Deníku Rovnost v Botanické Brňan Miroslav Zemánek.

Motorkáři na nich mohou parkovat zdarma, pokud mají pro stroj vyřízené parkovací oprávnění. Lidé na nich běžně nechají také sdílené elektrokoloběžky, které v posledních letech zaplavily brněnské ulice a často překáží na chodníku.

Motocyklisté a koloběžkáři odstaví stroje v osmasedmdesáti lokalitách v modrých zónách. Najdou v nich dohromady 180 míst. „Určitě se osvědčila. Loni jsme jich vybudovali okolo sedmdesáti, letos jich plánujeme vytvořit daleko víc. Máme na ně schválené peníze v rozpočtu. Intenzivně na jejich rozšíření pracujeme, abychom významně zahustili jejich síť,“ sdělil městský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Oblasti bez stání

Konkrétní lokality, kde zvláštní místa letos přibudou, ani jejich množství není v tuto chvíli jasné. „Rozhodne se až po schválení projektové dokumentace," vysvětlila Anna Dudková z tiskového střediska magistrátu.

V současné době existují v modrých zónách oblasti, kde stání vyhrazená pro motocykly a koloběžky doposud nejsou. „Byly totiž realizované ještě v době, kdy se místa ještě nedělala. Jedná se například o oblast 1-02 okolo třídy Kapitána Jaroše nebo 1-10 Bezručova," zmínila Dudková.

Brňané najdou speciální místa v modrých zónách v historickém centru s celodenní regulací i třeba v částech Králova Pole a Žabovřesk, kde omezení pro řidiče platí pouze přes noc. „Tato stání jsou vyhrazená vždy na čtyřiadvacet hodin bez ohledu na zónu, ve které se nacházejí,“ podoktla Dudková.

Parkujících aut, která často zabírají obě zvláštní stání na Zelném trhu, si pravidelně všímá Brňan Ondřej Puczok. „Od loňského srpna, kdy místa přibyla, jsem na nich viděl stát motorku jednou. Jinak na místech v devadesáti procentech času, co jsem byl v práci, parkovala auta," popsal muž, který pracuje na dohled od stání.

Dodal, že za celou dobu už má dokonce sbírku dvaadvaceti fotek aut, která zabírala speciální místa. Naposledy tam vyfotil stojící vůz ve středu okolo poledne. „Pokutu jsem tam viděl pouze jednou," doplnil Brňan.