Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Test krajských silnic v Brně. Poznávací znamení: jedna záplata vedle druhé

Brno – V Brně jezdí řidiči po přibližně tisíci kilometrech silnic. Z toho asi 130 kilometrů spravují krajští silničáři. Podle jejich údajů jsou z nich přibližně dvě třetiny v nevyhovujícím nebo havarijním stavu. „Když po Brně jezdím, tak mě moc nezajímá, jestli jedu po krajské nebo jiné silnici. Hlavní je, aby byla v pořádku. Poslední dobou se mi zdá, že ubývá děr a přibývá záplat," myslí si Brňan Jan Záhorský.

13.5.2017 4
SDÍLEJ:

Zhruba 130 kilometrů silnic v Brně spravují krajští silničáři.Foto: DENÍK/Attila Racek

Brněnský deník Rovnost se rozhodl otestovat pět silnic, které silničáři řadí mezi havarijní. Jako první přišla na řadu Rokytova ulice. Na první pohled na ní nebyla žádná závada, silnice je zcela bez výtluků a výmolů. Zřejmé jsou na ní ovšem záplaty, na které upozoňoval například Brňan Záhorský. „Je to častý způsob rychlé běžné údržby, která ale vydrží maximálně rok. Silnici to jen zalátá, ale neopraví. Je ale pravda, že porucha pak není vidět,“ okomentoval způsob oprav Jan Kudrna z Vysokého učení technického v Brně, který se silnicím a asfaltovým směsím věnuje.

Druhá testovaná silnice, v Zeiberlichově ulici, která vede k Soběšicím, už některé vady nezvládá skrývat. Například drobné díry. „Kolem trhliny je pak silnice více namáhaná. Největší nepřítel silnic jsou vždy slunce, voda, mráz, silniční provoz a také přirozené stárnutí asfaltu. I tato díra je součástí běžného života silnice,“ vysvětlil Kudrna.

Další v pořadí testovaných ulici byly Kníničská a Obvodová ulice v Bystrci. Vypadaly podobně jako Rokytova ulice, tedy s patrnými záplatami. Skoro více záplat než silnice ale bylo k vidění na Staré dálnici. „Ta je už za svou životností a místo opravy se pořád jen lepí záplatami, vlastně se čeká na rozhodnutí, kudy povede nová dálnice 43,“ podotknul Kudrna.

Na nezvyklý povrch silnice narazí řidiči v Jihlavské ulici. Také ta je podle silničářů v havarijním stavu. V jízdním pruhu podél ústředního hřbitova je totiž silnice zbroušená a jsou na ní patrné rýhy. „Frézování je metoda, která se používá na vyrovnání nerovností, například vyjetých kolejí. Silničáři tím také usnadnili odtok vody ze silnice a zvýšili drsnost. Na Jihlavské totiž auta často klouzala. Zabili tak dvě mouchy jednou ranou,“ vyložil Kudrna.

Pro zvětšení klikněte na obr.

Krajské silnice v Brně

Chybí peníze

Podle Kudrny běžné záplatování silnic vydrží maximálně rok. „Splní ale svůj účel, na krátkou dobu se zabrání dalšímu rychlému vývoji poruch,“ sdělil Kudrna.

Pokud silničáři použijí na záplaty asfaltovou směs, prodlouží životnost opravy na asi tři roky. Silnice ale podle Kudrny trpí především nedostatkem peněz na údržbu, proto se tak často používají levnější záplaty. „S tím, co silničáři mají k dispozici, ale dělají, co umějí,“ dodal.

To potvrzují také sami silničáři. Podle jejich krajského šéfa Zdeňka Komůrky se snaží opravit přednostně právě silnice v havarijním stavu. „Vždy ale závisí na penězích. Nestanovujeme si žádné roční cíle,“ vysvětlil Komůrka.

Pro letošek mají silničáři v okrese Brno-město na údržbu jednatřicet milionů korun. „K tomu ale budeme letos také opravovat například most na Jihlavské ulici přes dálniční přivaděč za dvaatřicet milionů korun nebo Rakoveckou ulici pod hradem Veveří za třiačtyřicet milionů,“ vyjmenoval Komůrka.

Nedostatek peněz, na který upozornil Kudrna, potvrdil i šéf silničářů. „Opravy jsou opravdu dlouhodobě podfinancovány. Kraj momentálně poslal více peněz, takže stav některých úseků se opravdu zlepší, ale důležité je hlavně čerpání z evropských fondů a dlouhodobý přísun peněz od kraje nebo státu," uvedl Komůrka.

Výzkumníci na brněnské technice v současnosti pracují i na nových druzích odolného asfaltu. „V minulosti jsme už nové technologie na silnicích využili a nyní je sledujeme. S technikou spolupracujeme a v současnosti například jednáme o využití vozovkových vrstev s s vložkou ze skelných vláken, které pravděpodobně v blízké budoucnosti při opravách využijeme,“ nastínil Komůrka.

Autor: Michal Rapco

13.5.2017 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Jiří Mihola z KDU-ČSL.

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se lídra KDU-ČSL a poslance Jiřího Miholy

Lídryně Starostů a nezávislých Jana Krutáková.

VOLEBNÍ ONLINE: Do koalice s Babišem nikdy nepůjdeme, uvedla Krutáková

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se dvojky kandidátky KDU-ČSL Jaroslava Klašky

Jižní Morava – Jaroslav Klaška je dvojka jihomoravské kandidátky KDU-ČSL pro volby do poslanecké sněmovny. Ve čtvrtek od 9 do 10 hodin dopoledne odpoví na dotazy čtenářů na www.rovnost.cz.

Dvacet milionů z městského rozpočtu: podporu Brňanů získaly i seznamovací hry

Brno /INFOGRAFIKA/ – Hřiště s kavárnou v Židenicích nebo seznamovací hry. Úředníci z magistrátu a městských částí označili za proveditelné čtyřiaosmdesát návrhů, které mohou Brňanům zpříjemnit život. Veřejnou podporu v projektu Dáme na vás přitom dříve získalo přes 160 nápadů. Lidé pomocí projektu rozhodují, kam bude město investovat dvacet milionů korun ze svého rozpočtu.

Louže krve, chybějící článek prstu. Muž s 3,7 promile se zranil na stavbě

Brno – Muže se zkrvavenou rukou sedícího na lavičce si v úterý odpoledne všimli lidé v Kohoutovicích na Libušině třídě. Přivolali k němu brněnské strážníky. „Muž seděl nad louží krve a chyběla mu část prstu,“ popsal situaci mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

VOLEBNÍ ONLINE: Chceme podpořit zemědělce, kteří o přírodu pečují, uvedl Berg

Jižní Morava /VOLEBNÍ ONLINE ROZHOVOR/ - Michal Berg je lídrem jihomoravské kandidátky Strany zelených pro volby do poslanecké sněmovny. Ve středu od 10 do 11 hodin odpovídal na dotazy čtenářů na www.brnenskydenik.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení