Rozpačité. Toto slovo vystihuje dojmy v osmi obcích na jih od Brna, které se na konci loňského roku zapojily do projektu testovací soukromé noční linky. Za sedm týdnů autobus vyjíždějící z Brna využilo 105 cestujících. Pro některé radní je to slušný příslib do budoucna. Podle vedení jiných obcí to znamená jen slabý zájem.

Není tak jisté, zda se obcím podaří zajistit stálou noční linku. „Zatím se zdá, že v okolí budou mít zájem. Konečné slovo je ale na zastupitelstvech. Teď zahajujeme jednání s nimi i se společností Kordis o zřízení stálé linky zastřešené pod jihomoravským integrovaným systémem,“ je optimistický starosta Telnice František Kroutil. Právě jeho obec projekt ve spolupráci se sousedními Žatčany připravila.

Žatčanští vznik linky uvítali. „Lidé nás chválili za její zavedení. Teď je ale třeba udělat hlubší analýzu, jestli se stálá linka vyplatí. A na jejím základě musí rozhodnout zastupitelstvo,“ nastínil starosta Žatčan František Poláček.

Optimismem se netají ani v Újezdu u Brna. „Linku podpoříme. Jsme rádi za každý nový spoj, který k nám jezdí. Čím víc jich bude, tím lépe,“ prohlásil starosta Újezdu u Brna Jan Hradil.

Právě lidé z Újezdu se tak mohou letos těšit na velmi slušné noční spojení z krajského města. Nový jízdní řád brněnského dopravního podniku totiž městu přinesl nejen prodloužení brněnské linky 40, ale také noční linky 95. Zajíždí tam vždy autobus nočního rozjezdu v půl dvanácté, ve všední den pak také rozjezd ve čtyři hodiny.

Stejná linka obsluhuje i Sokolnice, které za ni připlácejí sto tisíc korun ročně. Právě kvůli ní je ale vedení této obce k dalšímu nočnímu spoji skeptické. „Při zkušebním provozu k nám jelo jen šestnáct lidí. To není moc velký úspěch. Když to propočítáme, zaplatili jsme každému cestujícímu k padesátikorunové jízdence ještě 260 korun. Ale pokud se okolní obce rozhodnou pro stálou linku, nechceme jít za každou cenu proti,“ uvažoval starosta Sokolnic Jiří Životský.

S jeho názorem souhlasil v sokolnické internetové diskuzi i místní Robert Cech. Tomu vadí, že noční linka jela do Sokolnic čtyřicet minut. „To je příliš dlouhá doba. Pokud jede víc lidí, je pro ně výhodnější si vzít taxíka,“ argumentoval Cech.

Skoro propadák byl sedmidenní test noční linky pro Otmarov a Rajhradice. Do první z vesnic jeli dva a do druhé pouze jeden cestující. „V lince pokračovat nechceme. Nemá to smysl. Za jednoho cestujícího jsme zaplatili 2142 korun. Ale za pokus to stálo,“ poznamenal rajhradický starosta Luboš Přichystal.

Také otmarovský starosta Jan Florian je skeptický. „Linka se nevyplatí. Myslím, že v ní pokračovat nebudeme,“ uvedl Florian.

Podle telnického starosty Kroutila je ale možné linku zprovoznit i v menším počtu obcí. „Je to únosné. Záleží ale na podmínkách, které nabídne společnost Kordis,“ uvedl Kroutil.

V případě, že se obce nedohodnou, je podle něj stále ve hře i pokračování linky soukromého dopravce.

Společnost Kordis je s obcemi ochotná jednat. „Zavedení noční linky se nebráníme. Na něčem podobném už spolupracujeme s Rosicemi. Obce ovšem za tento nadstandard musejí platit. Kolik, to lze určit až z vyčíslení ztrátovosti linky,“ oznámil ředitel společnosti Jiří Horský.

Vytíženost linky

Rebešovice: 10 cestujících, obec chce pokračovat ve zkušebním režimu
Rajhradice: 1 cestující, obec linku nechce
Otmarov: 2 cestující, obec linku nechce
Měnín: 16 cestujících, obec linku nechce
Žatčany: 16 lidí předběžně chtějí pokračovat v testu
Újezd u Brna: 22 cestujících, obec je pro linku
Sokolnice: 16 cestujících, obec se podřídí většině
Telnice: 22 cestujících, obec je pro linku
Zdroj: průzkum Deníku Rovnost