Jen třetina řidičů je poctivá a na parkovištích s automaty platí parkovné. To vyplynulo z testu na šesti frekventovaných brněnských parkovištích, který v minulých dnech provedl Brněnský deník Rovnost.

Test ukázal, že dvě třetiny řidičů neměly parkovací lístek vůbec, nebo byl i několik hodin prošlý. Denně tím okrádají městskou pokladnu o tisíce korun. „Výtěžek z placených parkovišť je jen mezi dvaceti až pětadvaceti procenty předpokládaného výdělku. Placení parkovného se v Brně totiž moc nenosí. A řidiči hřeší na to, že jim věříme. A na to, že neděláme razantní kontroly,“ uvedl investiční náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Přiznal, že Brno má ve srovnání s jinými městy v kontrolách parkovišť velké rezervy.

Placení parkovného kontrolují denně dvě speciální hlídky, které nasazují autům botičky. „Dvoučlennou hlídku tvoří strážník a zaměstnanec Brněnských komunikací,“ vysvětlil mluvčí brněnských strážníků Zdeněk Novák.

Auto, které nijak nepřekáží provozu, nemohou strážníci odtáhnout. Jedinou možností je nasadit mu botičku. „To proto, abychom hříšníky donutili zaplatit a nemohli nám nikam ujet. Denně namontujeme kolem třiceti botiček. Za loňský rok jich bylo více než osm a půl tisíce,“ podotkl Novák. Za odstranění řidič zaplatí tři stovky, k tomu může ještě dostat až tisíc korun pokuty za nezaplacení parkovného.

Zbytečným nepříjemnostem se proto raději snaží vyhnout i Brňanka Alena Veselá. „Za parkování platím pokaždé. Následné pokuty mi totiž za těch pár ušetřených korun nestojí. I když se musím přiznat, že někdy zaplatím jen symbolicky a doufám, že mě strážníci nepotrestají za to, že na místě stojím déle,“ uvedla Veselá.

Situace se zaparkovanými auty je podle správního ředitele Brněnských komunikací Romana Nekuly v centru města kritická. „Hlavně v Pekařské, Dvořákově a Rooseveltově ulici. Nejčastěji odtahujeme špatně zaparkovaná auta z třídy Kapitána Jaroše a Botanické nebo Sušilovy ulice,“ vyjmenoval problémové oblasti Nekula.

Město chce situaci vyřešit závorovým systémem. Jeden už funguje na parkovišti v Besední ulici. „Díky závorám vybereme na parkovném o několik milionů víc. Tržby jsou čtyřnásobné ve srovnání s obdobím bez závor. Vybrané peníze investujeme zpět do zlepšení parkování ve městě,“ poznamenal Macek.

I z těchto peněz vzniknou v následujících měsících další závory na parkovišti v Benešově ulici. „Závory totiž přinesou nejen vyšší výdělek městu, ale zvětší také parkoviště. Pokud totiž řidič musí zaplatit, zůstane na parkovišti jen tak dlouho, jak opravdu potřebuje,“ doplnil Macek.

Podle starosty městské části Brno-střed Libora Šťástky však závorový systém problém s parkováním nevyřeší. „Beru jej spíš jako doplněk. Nejlepší možností jsou podle mě parkovací domy, díky nimž zmizí auta z ulic středu města,“ upozornil Šťástka.

Jeden z plánovaných parkovacích domů začnou letos dělníci stavět v Panenské ulici vedle magistrátu. Vejde se do něj 450 aut.

Test poctivosti řidičů na brněnských parkovištích