Překvapivé zjištění se opírá o dva poznatky: redaktoři Deníku Rovnost jezdili dva dny hromadnou dopravou, aniž by potkali jediného revizora. A jejich závěr potvrzuje i výpočet Marie Budíkové z Ústavu matematiky a statistiky brněnské přírodovědecké fakulty. Podle vzorce, do něhož dosadila počet vozů MHD v terénu a počet revizorů, je pravděpodobnost setkání s revizorem za hodinu jízdy 0,025 procenta. Tedy se téměř blíží nule.

Dopravní podnik přitom před nedávnem zvýšil počet revizorů s tím, že černým pasažérům nastávají kruté časy. Mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová připouští, že natrefit na revizora je vlastně vzácnost. „Člověk, který denně jezdí městskou dopravou, potká nyní revizora jednou až dvakrát měsíčně,“ uznává Pohanová.

Šalinkarta se vyplatí zřejmě jen těm, kteří používají hromadnou dopravu každý den. Od osmadvacátého června dopravní podnik zvýšil kvůli černým pasažérům pokutu z pěti set na sedm stovek. „Na místě či do pěti dnů zaplatí sedm set korun. Pokud to do pěti dnů nestihne, zaplatí rovnou tisícovku. Chceme, aby se jízda načerno nevyplatila,“ řekla Pohanová.

Blízko nule

Občasný cestující však k cestě načerno silné nervy nepotřebuje. Pravděpodobnost, že cestující za hodinu své jízdy po Brně potká revizora, je naprosto zanedbatelná. Prakticky se blíží nule.

„Když vezmeme v úvahu počet dopravních prostředků a počet revizorů, který se v nich pohybuje, spolu s počtem pasažérů, který revizoři zkontrolují v průběhu jedné hodiny, vychází pravděpodobnost 0,025 procenta,“ uvedla Marie Budíková z Ústavu matematiky a statistiky. Upozorňuje přitom, že se jedná o zjednodušený postup a vzorec na výpočet je složitější.

Brněnských revizorů je nyní sedmdesát na zhruba pět set padesát vozů. Mluvčí dopravního podniku však nad zjištěním brněnského Deníku Rovnost krčí rameny. Jiné formy kontroly pasažérů podle ní nejsou možné. Například způsob, kdy lidé nastupují přes řidiče, který je běžný v některých evropských městech. „Došlo by k prodloužení jízdní doby a doplatili by na to lidé, kteří si jízdné poctivě zaplatí,“ míní Pohanová.
Třeba v Londýně však kombinují kontroly revizorů s dalšími opatřeními. U autobusů zavedli například vstup předními dveřmi kolem řidiče, kde musejí jízdenku nebo takzvanou Oyster Card (systém předplaceného jízdného) ukázat.

Infografika