Hlavním místem pro konání velkých sportovních a kulturních akcí v Brně má být do budoucna multifunkční hala v areálu výstaviště. Její stavba začala loni na podzim, letos bude pokračovat. Předseda představenstva společnosti Arena Brno Petr Kratochvíl řekl, že nyní pokračují v přípravách zadání vnitřního vybavení haly. „Komunikujeme i s externími poradci. Technické zadání musí být hotové do poloviny ledna, abychom to předali k doprojektování. Projekt by měl být hotový do konce června," nastínil Kratochvíl.

TOP 5 projektů roku 2024 v Brně a na Brněnsku.TOP 5 projektů roku 2024 v Brně a na Brněnsku. Pro zvětšení klikněte.Zdroj: Infografika: Deník/Markéta EvjákováVýstavba haly potrvá třiatřicet měsíců. Celkové maximální náklady mají být 5,8 miliardy korun, halu má firma Hochtief CZ postavit za 4,4 miliardy včetně venkovních parkovacích úprav. Nový stánek pojme až 13 300 diváků a nabídne zhruba třicet variant využití. „V Brně jsem bydlela sedm let a za tu dobu mi velmi přilehlo k srdci. Určitě je dobře, že se město rozvíjí i v této oblasti. Po dostavbě halu navštívím," řekla třeba Zuzana Šaranská.

Opoziční brněnská zastupitelka Jana Drápalová upozornila na plánované zvýšení zadluženosti města. „V roce 2023 bylo velmi nízké na úrovni dvanácti procent (podíl mezi nesplacenou částí dluhu a příjmy k 31.12. - pozn. red.) a do roku 2026 se má vyšplhat až na osmačtyřicet procent. Takové zadlužení mělo Brno naposledy v letech 2010 až 2014, tedy po ekonomické krizi," srovnala.

Podle Drápalové se vedení města kvůli hale plánuje zadlužit v době, kdy je očekávané období ekonomické nejistoty a zvýšené riziko propadu daňových příjmů. „Už v roce 2024 by mělo město za multifunkční halu zaplatit další dvě miliardy korun a přitom celkové náklady na investice města se oproti roku 2023 nezvyšují. Z toho je jasné, že peníze musí chybět jinde. A to už vůbec nemluvím o tom, že v rozpočtu města nejsou peníze na strategickou infrastrukturu, jako například odsun nádraží," míní Drápalová.

Na jaře má navíc začít dlouho očekávaná stavba Janáčkova kulturního centra ve středu Brna. „Všichni máme zájem na tom, aby stavba započala. Nyní pokračuje výběrové řízení na zhotovitele. Ke konci ledna bychom měli znát cenové nabídky od čtyř uchazečů, kteří prošli kvalifikačními kritérii," přiblížila brněnská primátorka Markéta Vaňková. Nový koncertní sál by mohl být hotový v roce 2027. Předpokládané náklady budou asi 2,4 miliardy korun.

V roce 2024 bude pokračovat i stavba Sanatoria Pálava v Pasohlávkách na Brněnsku. Jihomoravský kraj tam chce vytvořit léčebné zařízení, které zajistí chybějící následnou léčebně rehabilitační péči o pacienty po těžkých a kritických stavech v oborech neurologie, neurochirurgie, traumatologie a ortopedie.

Náklady na stavbu jsou 784 milionů korun. Kraj nedávno získal dotaci, na tento projekt může čerpat také úvěr. „Máme jej v rozpočtu naplánovaný, ale jestli ho budeme čerpat v plné výši, ještě není jasné," podotkl hejtman Jan Grolich. Sanatorium má zahájit provoz na začátku roku 2026.

Letos mají být naopak hotové tři úseky velkého městského okruhu v Brně, které mají pomoci větší plynulosti v dopravě. Skončí třeba omezení v Žabovřeské ulici, kde vznikl tramvajový tunel a dělníci tam stále staví také silniční galerii. „Žabovřeská vyřeší dopravně velmi významně západní část Brna," řekl nedávno generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Zdroj: Deník/Michal Hrabal

Bauerovu ulici pro změnu překlenou po dokončení rozšíření dvě nové lávky pro pěší a skončí také dopravní proměna Tomkova náměstí a Rokytovy. Její součástí je například estakáda přes maloměřické seřaďovací nádraží o celkové délce přes jeden kilometr.

V roce 2024 začíná i omezení na nádraží v brněnském Králově Poli. Stávající výpravní budova ustoupí nové prosklené. Přestavby se dočká i kolejiště v celé stanici. Vzniknou nová bezbariérová nástupiště s moderním zastřešením. „Dělníci budou pracovat nejen ve stanici, ale také na první koleji od Brna-Maloměřic po Kuřim. Rekonstrukci navíc úzce koordinujeme s modernizací stanice Vlkov a úseku do Křižanova,“ zmínil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Zdroj: Deník/Michal Hrabal

Starostka Králova Pole Andrea Pazderová uvedla, že nádraží už si opravu zaslouží. „Z iniciativy města Brna navíc vznikne lávka pro pěší z nádraží na Myslínovu ulici. To je podstatná věc. Nyní je jediný podchod pro chodce taková myší díra. Bude to platit město Brno. Doufám, že to bude plus pro všechny, kteří k nám na nádraží přijedou," podotkla starostka.