Na křižovatkách, kde neurčují přednost dopravní značky, tramvaje často nezastavují řidičům jedoucím z ulic vpravo. I když jim předpisy nařizují, aby je pouštěly.

Lidé v autech se do přetlačované s ocelovými kolosy na kolejích nepouštějí a raději je nechávají projet. „Masarykova sice není označená jako hlavní silnice, ale podle mě řidiči tramvají na přednost aut zprava vůbec nemyslí,“ uvedl Ivo Skoupý, který bydlí v centru Brna a Masarykovu ulici často přejíždí od Zelného trhu k Měnínské bráně. Na pěší zónu může vjet, protože má povolení od magistrátu.

Provizorní trať

Někteří řidiči ani nevědí, že mají při vjezdu do Masarykovy ulice přednost. Odborníci však upozorňují, že je tramvaje musí respektovat. „Pokud v ulici nejsou žádné jiné značky, tak je to křižovatka nerozlišená. A v ní platí přednost zprava,“ potvrdil František Komárek z brněnského dopravního inspektorátu. Značení podle něj u kolejí chybí, protože tramvaje jezdí Masarykovou ulicí pouze dočasně po dobu rekonstrukce nedaleké Husovy ulice.

Dopravní podnik města Brna tvrdí, že řidiči o povinnosti dát autům v Masarykově ulici přednost zprava vědí. „Pravidlem pravé ruky se tramvaje řídí. Křižovatky jsou přehledné a řidičům nedělá problém přibrzdit a autu zprava v případě potřeby umožnit průjezd,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová. Společnost podle ní na problém upozorňuje zaměstnance i při školeních.

Učitel brněnské autoškoly Vlastimil Vosinek organizaci dopravy v Masarykově ulici kritizuje. „Je štěstí, že se tam ještě nestala vážná dopravní nehoda. Ta by vyvolala diskuzi o dopravě v centru města. A také o tom, kdo je za nepřesnosti v ní zodpovědný,“ uvedl Vosinek.

Hromada železa

Nedostatečné značení v Masarykově ulici zaráží i strážníky brněnské městské policie. „Právě v centru, kde dopravu ztěžují chodci, musí být vše řádně označené. Pokud se stane nehoda, kdy tramvaj nedá přednost autu zprava, viník je jasný,“ řekl strážník, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Křižovatky v Masarykově ulici zaujaly i diskutující na serveru Autorevue.cz. „Tramvaj má vždy přednost. Je to hromada železa, která špatně brzdí,“ myslí si diskutující s přezdívkou Mello.

Podobný názor mají i oslovení řidiči aut. „Přednost nepřednost, nejsem blázen, abych tramvaji vjel do cesty,“ tvrdí řidič dodávky Čestmír Sedláček. A spoléhat se na přednost zprava v Masarykově ulici neradí svým žákům ani učitel autoškoly Vosinek. „Zákon zachování rodu v tomto případě velí, zastav dřív,“ dodal Vosinek.