Radní ve středu odstartovali zakázku na výběr firmy, která bude v této části města stavět. „Předpokládáme, že začneme letos v září. První etapa bude hotová v listopadu roku 2015," sdělil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

V první etapě Tramvaje Plotní tak za 50,3 milionu korun vyroste nejen silnice, ale také chodník a most přes Ponávku. Zároveň je v plánu rekonstrukce kanalizace a výsadba zeleně.

Náměstek zdůraznil, že bez postavení nové silnice není přesun kolejí možný. „Propojení umožní mimo jiné vedení objížďky v době, kdy se kvůli stavbě uzavře Dornych.

Přesun tramvaje z Dornychu do Plotní má dva hlavní cíle. Jedním z nich je přiblížení kolejí plánovanému novému nádraží. Druhým pak je uvolnění Dornychu pro postavení čtyřproudé silnice do centra. „Tohle je pro mě asi důležitější, než nějaké posunutí tramvajových kolejí. Na to, že v Komárově prakticky končí dálnice z Bratislavy a je tam i sjezd z D1, jsou pak silnice do centra příliš úzké. A kolony v nich jsou ve špičce skoro pravidlo," řekl jeden z řidičů Tomáš Stejskal.

Představitelé dopravního podniku vidí výhody přesunu kolejí i jinde. „Výrazně se zlepší dostupnost autobusového nádraží, zároveň se zrychlí a zkvalitní cesta na jih Brna," upozornila mluvčí podniku Linda Hailichová.

Kompletní projekt má stát 2,1 miliardy korun. Kdy město přikročí i přímo k přesunu kolejí, tedy dalším etapám, není úplně jasné. „Předpokládám, že pokud budeme mít peníze, tak po ukončení první etapy každou ze třech dalších zahájíme vždy následující rok," řekl Kotzian.

Zdůraznil přitom, že Brno chce především postupovat tak, aby Tramvaj Plotní stavělo souběžně se stavbou nového nádraží.

A právě i jím se ve středu radní také zabývali. Schvalovali totiž svoje vyjádření ke studiím variant v přisunuté a odsunuté poloze. Podle očekávání kritizovali hlavně takzvané nádraží v centru. Mezi pět hlavních připomínek patří třeba nesoulad s územním plánem či omezení bydlení v Jižním centru. Naopak variantu u řeky označili radní za dobře připravenou. „Studie prokázaly možnost přestavby uzlu v obou variantách. Ovšem objektivním pohledem je zřejmé, že s podporou evropských peněz v současném programovacím období je ke stavbě způsobilá jen přestavba s nádražím u řeky," prohlásil Kotzian.