Jednou z výhod nového systému je i zamezení nepříjemného skřípání, které nyní hlavně v nočních hodinách obtěžuje lidi v hustě obydlených brněnských ulicích. „Systém také pomáhá snížit opotřebení kolejnic nebo environmentální zátěž. Do okolí se totiž neuvolňuje tak velké množství maziva," vysvětlil profesor Martin Hartl z Ústavu konstruování. Agregát je navíc relativně malý, dá se tedy využít i v nízkopodlažních tramvajích.

Dopravní podnik města Brna už technickou novinku otestoval na tramvajové lince číslo čtyři. „Určitě bychom rádi do budoucna systém na některých linkách využili," řekl Jiří Černý ze společnosti. Cena agregátu na jedné nápravě by měla být do sto tisíc korun.

Unikátnost novinky potvrdil i evropský veletrh železniční techniky InnoTrans 2014 před dvěma měsíci v Berlíně. „Žádná jiná společnost nepředstavila tak propracovaný systém mazání kolejnic," upozornil Michal Vašíček z firmy Tribotec, která se na vývoji také podílela.

ONDŘEJ PLEVÁK