Původně se cestující v Brně měli v příštím roce dočkat oprav dvou tramvajových tratí. Od Osové na konečnou ve Starém Lískovci a ve Vídeňské ulici v úseku Bohunická až Moravanské lány. Kvůli stamilionovým ztrátám na tržbách z jízdného a narůstajícím cenám energií ale musí dopravní podnik škrtat. V příštím roce se proto dostane pouze na jednu z nich.

Kvůli přesunuté zastávce Osová mají pěší delší cestu k poliklinice či na poštu. Z brněnského Starého Lískovce proto žádají vytvoření dalšího nástupiště, které má vzniknout o něco níž ve směru na konečnou, než byla poloha původní zastávky.
Zastávku Osová přesunuli kvůli stavbě dál od polikliniky, lidé chtějí další

Stavební investice dopravního podniku v roce 2022

* Nejisté:
* Úprava tramvajové trati ve Vídeňské ulici v úseku Bohunická - Moravanské lány
* Úprava trati ve Starém Lískovci v úseku od Osové po konečnou včetně smyčky

* Jisté:
* Stavba trati vedoucí tunelem k univerzitnímu kampusu
- třetí etapa modernizace vozovny v Pisárkách - vybudování vratné smyčky
* Příprava projektu lanovky z Pisárek k univerzitnímu kampusu

Náklady na obě stavební úpravy jsou podobné. Pro trať ve Starém Lískovci počítají zástupci podniku se sto dvaceti miliony korun. V případě Vídeňské je cena o pět milionů nižší. „Obě jsou nachystané. O výběru rozhodne příprava projektů i verdikt města,“ uvedl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Podle radního pro dopravu Petra Kratochvíla je ale už jasno. Představitelé magistrátu ukázali na Starý Lískovec. „Rekonstrukci ve Vídeňské pak bereme jako rezervní. U ní uvidíme, co nám dovolí rozpočet,“ sdělil Kratochvíl.

Dělníci na vybrané trati pracovali už letos, když se zaměřili na téměř kilometr a půl dlouhý úsek mezi zastávkami Osová a Krematorium. „Pokud bychom zrekonstruovali zbývajících dvanáct set metrů včetně smyčky, získalo by město za jeden rok rekordně dlouhou souvislou novou trať v délce přesahující dva a půl kilometru,“ upozornila mluvčí podniku Hana Tomaštíková.

Chystané úpravy obou tratí obnášejí výměnu kolejí, roštu a podloží, vedení a trakčních kabelů. Doprava tam má být navíc tišší.

Právě kvůli tomu vítá opravu úseku ke konečné vedení radnice Starého Lískovce. „Sníží se kravál, který se nese od kolejí,“ těší se místní starosta Vladan Krásný.

Jak už Deník Rovnost informoval, ve Starém Lískovci žádají o zřízení nové obousměrné tramvajové zastávky. Pomoct má lidem z tamního sídliště po posunu původní zastávky Osová asi o sto metrů dál směrem do centra města. Podle mluvčí Tomaštíkové dopravní podnik možnost vytvoření dalšího nástupiště stále prověřuje. Starosta Krásný ale uvedl, že má vzniknout už při rekonstrukci trati v příštím roce. „Na úrovni Karpatské ulice,“ upřesnil starosta.

V příštím roce se navíc nezastaví práce ani na blízké vznikající trati vedoucí tunelem k univerzitnímu kampusu. Uvnitř se dělníci zaměří nejen na ni, ale také na instalaci trolejového vedení, trakčních kabelů a zabezpečovacích zařízení. Venku pak bude pokračovat stavba nástupišť na konečné u kampusu a podzemní zastávky Nová Jihlavská.

Tramvajový tunel v brněnských Bohunicích dva roky po zahájení stavby.
Šalina do kampusu v Brně: hrubá stavba už je hotová, takto to tam nyní vypadá

První tramvaje tam mají vyjet na podzim. Náklady pro příští rok jsou půl miliardy. V souhrnu pak dosahují 1,4 miliardy, drtivou většinu přitom pokrývají evropské dotace.

Navzdory současné nepříznivé situace pokračují zástupci podniku v přípravě projektu lanovky vedoucí z Pisárek ke kampusu. Ladí jej s pracemi na budoucí multifunkční hale na výstavišti. V lednu chtějí žádat o územní rozhodnutí stavby. „V závěru příštího roku začnou práce na přeložkách sítí a základových konstrukcích jednotlivých objektů lanovky v areálu výstaviště,“ informovala Tomaštíková.