Unikátní sbírka, ale zároveň každodenní boj o její zachování v přijatelném stavu. Tak hodnotí odborníci současnou kolekci vozidel hromadné dopravy brněnského Technického muzea. Muzeum těžko shání peníze na jejich rekonstrukci a stejně tak dosud nemá odpovídající výstavní prostory. Tramvajím škodí i to, že nemohou vyjet kvůli uzavřené trati do depozitáře v Líšni. Alespoň částečnou nápravu má zajistit nový fond, který připravuje muzeum s brněnským dopravním podnikem.

„Opravy velkých vozů stojí třeba šest milionů korun. Problematické jsou v tom, že dopředu nemůžeme říct, kolik budou stát. Nikdy totiž nevíme, jaké závady objevíme. Část dílů navíc nelze koupit a musíme je nechat vyrábět na zakázku. I tak je problém sehnat někoho, kdo je udělá," uvedl náměstek ředitele muzea Ivo Štěpánek. Uvedení celé sbírky do perfektního stavu by podle něj stálo stovky milionů korun.

Kolik ze sedmdesáti vozidel ve sbírkách je pojízdných podle něj zjistí vždy až před akcemi jako jsou třeba tradiční letní jízdy dopravní nostalgie. „Vytipujeme určité stroje podle toho, zda mohou projít prověrkami, nebo ne. I ty stojí stovky tisíc, zvlášť pokud mají historické tramvaje vozit lidi," uvedl Štěpánek.

Špatného stavu tramvají ze sbírek muzea si všiml také znalec dopravní historie Zdeněk Nesiba. „Velká část jich byla renovovaná před čtyřiceti lety. To je skoro na další renovaci. Stroje stárnou bez ohledu na to, zda jezdí či ne. A peníze nejsou. Je to vidět na nostalgických jízdách, na které sice vyjíždějí nejstarší tramvaje z dob první republiky, ale starší už ne," upozornil Nesiba.

Vadí i stání

Muzeum má problém především s penězi. Z pětapadesátimilionové roční dotace musí zaplatit především provoz včetně platů zaměstnanců. „Mnohdy jsme v minusu. Takže na opravy moc peněz dát nemůžeme," podotkl Štěpánek.

Stav sbírky Brňany mrzí. „Když staré tramvaje vyjedou do města, je to vždy pěkný pohled. Byla by škoda o to přijít," myslí si například Radek Strnad.

S alespoň částečným řešením přišel brněnský dopravní podnik. „Moc se mi nelíbí, že jsou vozidla jen zaparkovaná v garáži. Chtěl bych, aby co nejvíc vyjížděla na komerční jízdy a tím popularizovala brněnskou dopravu. Chceme proto najít peníze pomocí nadačního fondu. Uděláme pracovní skupinu, která bude peníze na opravy shánět," řekl ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Náměstek Štěpánek jednání o fondu potvrdil. „Na založení intenzivně pracujeme. Vzniknout může na přelomu roku," naznačil.

Podle odborníků starým tramvajím neprospívá ani to, že se málo dostanou na koleje. Jsou totiž v líšeňském depozitáři, kam vede jen zničená trať s vytrhanými kolejnicemi. A jejich dovážení do centra na valnících je náročné. „Když tramvaje nejezdí, je to pro jejich stav horší. Plánujeme expozici v Králově Poli, ale ani na ni zatím nejsou peníze. V nejbližších letech zřejmě muzeum dopravy nebude, i když s ním nadále počítáme," podotkl Štěpánek.

Na plánovanou dopravní expozici s maketou prvorepublikové ulice s funkčními kolejemi uprostřed potřebuje muzeum osmdesát milionů korun. Možnost obnovy trati do Líšně je ještě o devadesát milionů dražší a město Brno s ní v nejbližší době také nepočítá.