Skřípání při jízdě vzniká, když se část kola ve žlábku kolejnice v zatáčkách dotýká kolejnice. Dopravní podnik zatím testuje systém, který využívá GPS a palubní počítač tramvaje. Vůz vyhodnotí polohu a v zatáčkách maže kola ekologickým mazivem. „Díky tomu dochází ke snížení tření, opotřebení kol, kolejnic a také tím omezujeme nepříjemný zvuk," uvedla mluvčí podniku Barbora Lukšová. Příkladem problematických míst, kde tramvaje skřípou, je například zatáčka ze Šilingrova náměstí nebo oblouk trati na Mendlově náměstí.

Část tramvají má systém přímo zabudovaný, ale vozy typu Anitra potřebují zařízení instalovat dodatečně. Náklady na jednu tramvaj vyjdou dopravní podnik na deset tisíc korun. „Je pravda, že ty tramvaje občas skřípou tak, že mě z toho až bolí zuby. Při ceně za jednu soupravu mi to přijde jako rozumná cena," prohlásil Brňan Tomáš Sedlák. Dopravní podnik má v současnosti přibližně tři stovky tramvají.

Snížit opotřebení kolejnic se snaží brněnský dopravce i pomocí kolejových mazníků, které jsou součástí kolejové sítě. Když mazníkem vůz projede, mazivo se automaticky dostane na potřebné místo. Letos dopravní podnik v Brně nainstaloval tři podobná zařízení. „A také pravidelně brousíme kolejnice nebo modernizujeme tramvajové tratě za pomoci antivibračních a protihlukových prvků," dodal ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.