„Výluka by měla trvat zhruba do dvaadvacátého února. Do té doby nahradíme tramvaje autobusy,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Ve směru od Maloměřického mostu nyní tramvaje jezdí do zastávky Komenského náměstí. Tam se otočí tak, že částečně zacouvají do Husovy ulice. Trasu v opačném směru pak čtyřka začne v České.

Dopravu na konečnou na náměstí Míru a zpátky zajišťují autobusy náhradní linky X4. Ta přesně kopíruje trať tramvaje a jezdí podle stejného jízdního řádu. Zachovaly se dokonce i garantované nízkopodlažní spoje. „Je důležité, že autobusy obslouží všechny zastávky v daném úseku. Cestující tak pocítí jisté nepohodlí jen při přestupování. S tím se ale při takto mimořádné situaci nedá nic dělat,“ podotýká Pohanová.

Minimální změny v dopravě po Údolní Brňané vítají. „Jsem rád, že náhradní autobusy jedou po trase tramvaje. Cestuji čtyřkou denně do práce a nějaké objíždění by mě jen zbytečně zdržovalo,“ tvrdí třeba Jaroslav Mezník.

Za problémy v Údolní může výduť, kterou vytvořila voda pod tramvajovými kolejnicemi v místech křížení s Jiříkovského ulicí. Uniká po havárii letité kanalizace. „Nelze se tomu moc divit, protože stoku postavili v roce 1892. Nyní musíme asi čtyřicet metrů kanálu vyměnit,“ řekl vedoucí kanalizačního provozu brněnských vodáren Stanislav Absolon.

Podle něj akutní nebezpečí propadu kolejnic dosud nehrozilo. „Přesto se však už porucha projevila i na povrchu. Celé kolejiště si kvůli vymleté kaverně takzvaně sedá,“ upozornil Absolon. Aby se podloží dále nesesypávalo, jezdily tramvaje od soboty v rizikovém úseku pomaleji a dnes se zastavily úplně.

Na rozdíl od tramvají se řidiči aut nemusejí bát v Údolní výraznějšího omezení. „Výduť naštěstí pod silnice nezasahuje,“ vysvětlil správní ředitel Brněnských komunikací Roman Nekula.