Lidé, kteří mají ve třicetistupňových vedrech pocit, že omdlí, by radši vůbec neměli jezdit některými brněnskými tramvajemi. Desítky z nich jsou totiž zastaralé a ve vedrech topí. Lékaři proto varují: při takové jízdě může člověk snadno zkolabovat.

Mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová přiznává, že do vozů mezi cestující proudí i v teplém počasí horký vzduch. „Ale neznamená to, že tramvaj topí. Je to jen pocit topící tramvaje. A je způsoben technickou úrovní tramvají vyrobených asi před třiceti lety,“ poznamenala Pohanová.

Podobných zastaralých tramvají má Brno hned několik desítek. Horko v tramvaji vzniká při brzdění, kdy se teplo dostane částečně i dovnitř vozů. „Nejhorší je to v tramvajích, které mají urychlovače. Když brzdí, vychází z nich odporové teplo, které rozehřívá tramvaj na nesnesitelné teploty. Nejezdí se mi teď vůbec dobře,“ řekl dokonce jeden z řidičů, který si nepřál kvůli postihu od vedení dopravního podniku zveřejnit jméno.

Nových tramvajových souprav se to netýká, ty mají nezávislé topení a jiný brzdný systém.

Velké horko v tramvajích kromě nepříjemné cesty navíc ohrožuje podle lékařů i zdraví cestujících.

„Při velkém horku dochází k přehřátí organismu a dehydrataci. Navíc se tím snižuje krevní tlak, což je problém zejména starých lidí. Pokud člověk jede delší cestu, je dobré si s sebou radši vzít vodu a tekutiny doplnit,“ upozornila například praktická lékařka Dagmar Mrázková.

Podle dalších lékařů mohou kvůli vedru lidé se slabším tlakem snadno zkolabovat a při pádu si třeba zlomit ruku.

Mnohdy nesnesitelné vedro v brněnských tramvajích by vyřešila klimatizace. Ta však podle mluvčí nepřipadá v úvahu.

„Neustále se totiž otevírají a zavírají dveře, takže by to nemělo žádný smysl,“ dodala Pohanová. Podle ní si vedení dopravního podniku špatnou situaci uvědomuje a snaží se staré vozy rekonstruovat či nahrazovat novými.