Stavba tramvajové tratě tak pravděpodobně začne již letos, byť ještě v lednu opoziční zastupitel a bývalý náměstek brněnského primátora pro dopravu Richard Mrázek varoval, že hrozí, že na tramvaj dostane město od ministerstva dopravy o desítky až stovky milionů korun méně.

Peníze město na devět set metrů dlouhou trať ze zastávky Osová získalo z operačního programu Doprava. „Získáním takto vysoké čístky jsme rozptýlili pochybnosti ve věci správného postupu při získávání dotací,“ uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková.

Stavaři by měli trať podle nynějších plánů dokončit v roce 2022. Dopravu na trase zajistí linka číslo 8. „Nová trať se od stávající odpojí na dopravním uzlu Osová, kde si lidé budou moct přestoupit na další autobusové a trolejbusové linky. Dále pak tramvaje budou jezdit tunelem pod Mikuláškovým náměstím, podjedou Labskou a Jihlavskou ulici a vyústí na ulici Netroufalky,“ popsal plánovanou trať ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Na trati vzniknou také dvě nové zastávky, Nová Jihlavská a Nemocnice Bohunice. Tunel, kterým budou tramvaje projíždět, bude dlouhý více než šest set metrů a povede devět metrů pod zemí.

Myšlenka tratě přitom existuje již více než deset let, dosud se termín stavby vždy odsunul. „Nyní máme zatím územní rozhodnutí a vykoupené skoro všechny potřebné pozemky. Soutěžíme zhotovitele stavby,“ uvedl Havránek.

Naposledy nový úsek tramvajové tratě vznikl v Brně v roce 2008, kdy se o zastávku prodlužovala trať v Technologickém parku.

Do kampusu denně míří čtyřicet tisíc lidí. Trolejbusy i autobusy jsou ale často přeplněné.