Tunelem z toho povede polovina. Následovat bude osazení trakčního vedení a zapojení sítí do provozně-technologického objektu, který je umístěný u severního portálu tunelu.

Přesunutí tramvajové trati do tunelu umožní rozšíření přilehlé přetížené silnice na čtyři pruhy místo dosavadních dvou. Zanikne tím úzké hrdlo, kterým denně projede asi čtyřicet tisíc aut. „Bude to velká provozní úleva z hlediska souprav, které máme různě poskládané, a vidíme, jaké jsou to hendikepy. Myslím, že to bude úleva pro cestující a bude to úleva i pro město, protože zátěž jsme tahali přes Minskou, takže jednoznačně úleva pro všechny,” řekl generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Dlouhé minuty v kolonách čekali řidiči projíždějící brněnským Tomkovým náměstím a Provazníkovou ulicí.
Úleva pro řidiče v Brně: u Tomkova náměstí skončila omezení do jednoho pruhu

Konec tramvajové výluky byl původně plánovaný o pár měsíců dříve. Původní termín, kdy se Brňané tramvají, která je páteřní linkou brněnské hromadné dopravy, měli projet, byl stanovený na leden. Podle šéfa brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Davida Fialy však zdržení tramvajové části finální termín dokončení celé stavby neovlivní.

Na finální termín celé stavby v roce 2024 Brňané čekají, zejména kvůli tamní dopravní situaci. Právě tehdy totiž bude řidiče čekat pohodlný průjezd Žabovřeskou, kde se dlouhodobě tvoří kolony. Dopravě totiž kromě budování tramvajového tunelu pomůže i vznik silniční galerie. Do ní se má podle Fialy převést provoz zhruba za rok, aby se silnice mohla v posledním roce rozšiřovat do prostoru řeky. První auto galerií má projet na podzim příštího roku.

Zdroj: Deník/Tereza Hálová

Budování galerie už začalo, pokračují také práce na tramvajové části. Hotová je jízdní dráha směrem do Pisárek a příští týden začnou dělníci budovat druhou. Dokončeny už byly opěrné zdi podél Wilsonova kopce. „Práce nyní pokračují na všech etapách tramvaje, silnice i zajišťování svahu. Dělníci pracují na silniční galerii, protihlukových stěnách a zárubních zdech. Téměř hotová je už stavba provozně-technologického objektu, který bude sloužit jako velín pro řízení provozu v tunelu i galerii. Nosná konstrukce lávky pro pěší je také hotová a nyní budeme osazovat zábradlí a pracovat na jejím napojení na navazující silnice. Dále předkládáme inženýrské sítě, zajišťujeme svahy a rekonstruujeme kapli svatého Antonína,” vyjmenoval Fiala.

Do té byl v pátek slavnostně uložen kříž s poselstvím biskupa Vojtěcha Cikrleho, brněnské primátorky a dalších osobností příštím generacím Brňanů. „Vážím si toho, že mohu za celé Brno oslovit jeho budoucí obyvatele. Souzním se slovy biskupa Cikleho, že tak jako my žijeme z toho, co vybudovali a zachovali naši předchůdci, budou následující generace žít z toho, co vybudujeme a zachováme my,” uvedla primátorka města Brna. Kaple bude po dokončení stavby zpřístupněná lidem.

Využít vodík a snížit tak emise oxidu uhličitého je cílem města v následujících letech. V ulicích by se tak postupně mohly objevovat vodíkové autobusy.
Vodíkové autobusy v Brně: v Zetoru představili první prototyp, podívejte se

Fiala předpokládá, že se stavba vlivem rostoucích cen všeho výrazně prodraží. Už v loňském roce v důsledku inflace stála o jedenáct milionů více, letos očekává rozdíl daleko markantnější. „Stavba má v rámci soutěže smluvní mechanismus, který hovoří o tom, že reagujeme na inflaci, takže nás třeba loňský rok stál o jedenáct mil korun navíc. Vždy platíme jednou ročně za provedené práce v předcházejícím roce, takže úplně nekompenzujeme nějaké přímé náklady jednotlivých komodit. Smlouva má mechanismus založený na inflačním indexu. Tentokrát však koeficienty poletí úplně někam jinam. Už za druhé čtvrtletí jsme byli někde na skoro deseti procentech, takže letos to bude samozřejmě významnější částka,” dodal.

Druhá etapa stavby velkého městského okruhu Žabovřeská začala v prosinci předminulého roku.